DaBlacky schreef:
Citaat:
Ik zou inderdaad niet reageren met "stem Groen!".
Maar ik zou niet denken "oude zak, gij zijt tegen de multikultuur". Ik weet dat er problemen zijn in concentratiewijken zoals Borgerhout, Meulenberg, Sledderlo, Beringen-mijn... In de een al wat meer als in de ander (zo durf ik bijvoorbeeld beweren dat de problemen in Meulenberg en Sledderlo (tegenwoordig) nihil zijn en simpelweg sneller opgeblazen worden "omdat het toch weer die bruin zijn"). Ik vrees wel dat die dingen in een viscieuze cirkel zitten. (migranten worden gediscrimineerd migranten worden lastig en reageren zich af migranten worden scheef bekeken en nog meer gediscrimineerd enzovoort.) En het interesseert me geen reet wie begonnen is, het zijn allemaal klein kinderen als ze voortdurend langs beide kanten met repressailes komen.
Een oplossing hier voor is niet simpel. En het ligt spijtig genoeg meer aan de oorzaak, wat we nu niet meer kunnen terugdraaien. Het probleem is er nu, en om dat tegen te gaan hebben we 3 belangrijke dingen nodig:
geld
geduld (tijd)
verdraagzaamheid aan beide kanten.
Antwerpen heeft geen geld. Verdraagzaamheid is ver te zoeken in een stad waar een extreem-rechtse partij 1/3 van de stemgerechtigde vertegenwoordigt en waar de bakermat voor islamfundamentalisme ligt. Tja, geduld... Ik weet niet.
Wat nu? Toekijken? Ik weet het niet. Ik weet wel dat het niet binnen de 15 jaar zal opgelost zijn, eender welke partij dat we stemmen. Misschien een beetje meer positivisme van iedereen. De politiek kan niet alles oplossen.
|
Mooi, genuanceerd, juist. Vind ik toch.