Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist
Deze maatregelen laten toe een economisch en sociaal beleid af te stemmen op de specifieke noden van de regios, aangezien deze noden verschillend zijn.
Vlaanderen kan bijvoorbeeld haar budgettaire overschotten gebruiken voor het verhogen van het kindergeld, Wallonie kan haar economie activeren door het verlagen van de vennootschapsbelasting of matigere looneisen (cfr. Ierland). Globaal zou het ook moeten zorgen voor responsabilisering en incentivering, en een gedeeltelijke ontmijning van het pijnlijke immobilisme van de laatste jaren.
Ik vertel toch niets nieuws?
|
Ik begrijp nog altijd niet waarom Vlaamse kinderen meer geld zouden moeten krijgen. Als Vlaanderen budgettaire overschotten heeft, spaart ze dit beter voor de pensioenen. Of kan ze dit investeren in duurzame energie, want daar lopen we ver achter.
Wallonië kan haar vennootschapsbelasting niet verlagen, daar hebben ze het geld niet voor. Vlaanderen wil dit wel doen (ik vertel toch niets nieuws). Zal Vlaanderen dan nog altijd budgettaire overschotten hebben? Wie zal de verlaging van de vennootschapsbelasting mogen betalen?
Wallonië zal waarschijnlijk de lonen nog meer moeten verlagen, en afbreuk moeten doen aan hun CAO's, en dan mag Vlaanderen volgen. Deze regionalisering is ideaal om de macht en de rechten van de werknemer te breken, ten voordele van het patronaat.
Om de economie aan te zwengelen in bepaalde regio's moet er niets geplitst of geregionaliseerd worden.