Los bericht bekijken
Oud 5 augustus 2008, 17:28   #2
Dirk De Block
Vreemdeling

Dirk De Block's schermafbeelding

Standaard Brussel: de lakmoesproef van de communautarisering

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Petrus Cass Bekijk bericht
Hoe zie je de plaats van het Nederlands en van de Vlaamse gemeenschap in Brussel ?
Voor mij is de plaats van het Nederlands, of gelijk welke andere minderheidstaal, een democratische kwestie, geen nationalistische kwestie. Ik denk dat de Europese regelgeving maatregelen bepaalt vanaf 10% minderheid in een bepaalde regio. Nu moet in Brussel iedereen kiezen: Nederlands of Frans. Beiden kan niet. En laat staan dat je Marokkaans, Turks of Engels wil, dat kan niet, terwijl Brussel steeds meer statistisch gezien een multicommunautaire regio wordt. De "nieuwe nederlandstaligen" in Brussel zijn vooral kinderen die - van thuis uit franstalig - naar de nederlandstalige scholen zijn gegaan. Die hebben helemaal géén VLAAMSCHE reflex... Voor hun is nederlands en tweetaligheid een praktische kwestie: om werk te vinden. Maar ik heb de indrukk dat de "politiek" 10 jaar achter is, en nog altijd de taalkwestie als een machtskwestie en nationalistisch vraagstuk beschouwt... De realiteit op het terrein is totaal anders.

Ik wil een op zijn minst tweetalige regio in Brussel, met zelfs faciliteiten voor belangrijke minderheidstalen in het onderwijs (meertalig onderwijs). Tweetalige scholen (van mij mag dat zelfs in gans België): vertrekkend van misschien immersie in één van de twee talen in kleuteronderwijs, met mogelijkheden van "native" taalondersteuning zoals in Finland, tot zeker in het lager onderwijs. Vanaf Lager onderwijs een tweede taal erbij, geleidelijk, tot secondair onderwijs volledige tweetalig is.

Brussel moet als volwaardig gewest kunnen functioneren, de communautarisering in Brussel is totale Kafka. Het jeugdhuis waar ik werk, en dat met zowel nederlandstalige als franstalige groepen werkt. moest splitsen in een nederlandstalige vzw en een franstalige asbl, omdat enerzijds de Vlaamse gemeenschapscommissie niet meer aanvaardde dat VLAAMSCH geld diende voor franstalige kindjes (terwijl tien jaar geleden dat geen probleem was, toen was het overleven geblazen voor de VGC, maar nu er weer genoeg kindjes in het Nederlandstalige onderwijs zitten, kunnen ze de franstalige kinderen van de franstalige scholen missen als kiespijn). En anderzijds kan de Franse Gemeenschap wettelijk gezien geen euro geven aan een vzw die als geld krijgt van een nederlandstalige overheid. Dus net die plaatsen waar nederlandstaligen en franstaligen nog bijeen komen, moeten vernietigd worden. We hebben met de jeugdhuissector dan ook actie gevoerd: http://nl-fr.be/.
Tijdens onze 2de actie (meer dan een jaar na de eerste) hadden de franstalige en nederlandstalige administraties elkaar nog niet eens ontmoet... Dus je werkt met twee administraties naast mekaar, met jeugdhuizen vlak naast elkaar, maar zonder afstemming, noch contact. Efficiënt bestuur?

Het bestaan in Brussel van de gemeenschappen maakt een oplossing voor de Brusselse problemen onmogelijk: onderwijs, werk.
De concurrentie bestaat er immers niet enkel tussen vrij en staatsonderwijs, tussen "chique" en "volkswijken", maar ook nog eens tussen frans en nederlands.
80% van de ouders wil tweetaligheid voor hun kinderen, staat open voor tweetalig onderwijs. Maar de "politiek" wil niet mee, omwille van egoistische postjesjagerij.
Nu bestaat er een druk op het nederlandstalige net, vanwege het "etiket" dat het tot voor kort had van kwaliteitsonderwijs. Het nederlandstalige onderwijs heeft immers veel langer zich kunnen onttrekken van de sociale problematiek van de immigratie, dankzij haar weigeringspolitiek en daarna via de geciviliseerde taalzuiveringsregels (nederlandstaligheid vereist van de ouders).
Je kan de problemen die zich nu stellen in het nederlandstalige onderwijs dus onmogelijk buitenhouden indien je geen geïntegreerd beleid hebt voor de franstalige scholen...
Alles zit aan alles vast in Brussel.