Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door proost
Beste forumlezers het moet van mijn hart en ik moet het ergens kwijt  Ik heb ruim 7 maanden gereden voor laten we zeggen Taxi-X. Ik was nog een volledig groentje in de taxi industrie en moest ik dus moest nog mijn taxikaart halen. Nu omdat ik één van de laatste was die nog 6 maanden op proeftijd mocht had ik de eer om nog een groentje te zijn  Bij taxi-X duurt het niet lang wanneer duidelijk word wat groentje werkelijk betekend in deze industrie. (vermoed ik) Als Eerste feit werk je op commisie dus het aantal ritten en afstand is belangerijk om zo je loon te verdienen.
|
Alleen
een groentje zou zoiets neerschrijven en neem het van me aan, als je maar zeven maanden op de baan bent geweest, ben je dat nog altijd. Taxichauffeur is een prachtige stiel waar goed en gemakkelijk uw boterham valt te verdienen. Op voorwaarde wel dat je het graag doet, van mensen in het algemeen houd, zorg voor het materiaal draagt en zelf wat creatief wordt. Bovendien is het fout dat je twaalf uur per dag moet werken, dat was vroeger zo. Het is al lang 10 uur per dag, vijf dagen per week, waarvan 1 uur break. Tenzij je natuurlijk maar vier dagen werkt. Die uurrooster moet je dan ook vooraf goed afspreken bij het afsluiten van het contract.
Een taxichauffeur die alleen 'zijn uren doet' verdient makkelijk 1.500 euro per maand,
drinkgeld niet inbegrepen. Ervaren chauffeurs halen makkelijk 2000 tot zelfs 3000 euro per maand. Nog altijd zonder drinkgeld gerekend, dit ondanks dat het jaren geleden werd afgeschaft, toch nog altijd door de klanten wordt gegeven ook al moet het niet meer en mag het ook niet worden gevraagd door de taxichauffeur.
Het is om te beginnen al een slecht idee om in de clinch te gaan met de dispatcher, want die geeft je werk. In het andere geval moet je zelf werk creëren en als groentje duurt dat wel een paar jaren voor je 'ingewerkt' bent. Bovendien moet je je loon evalueren op lange termijn en niet op een maand, een kwartaal of zes maanden beschouwen. Er zijn periodes dat er veel werk is en dat het minder is. Pas na een vol jaar, laat ons zeggen vanaf het tweede jaar dat je bolt, weet je pas wat je verdient hebt en of het de moeite loont om verder te doen, en dat je de job wel aankunt. Een taxichauffeur die te weinig verdient is geen goede chauffeur, gewoon onbekwaam, tenzij er andere redenen zijn. Bv een taxichauffeur van vreemde origine die geen job krijgt van de dispatcher omdat het een racist is. Dat komt helaas ook nog voor.
Nogal logisch dat je zelf de boetes betaalt, en dan heb ik het niet over fout of dubbel parkeren. De meeste boetes worden uitgereikt voor te hard rijden (flitscamera's), door de verkeerslichten te negeren, afslaan waar niet mag, geen gordel dragen, roken in de auto, telefoneren zonder de handenvrije gsm te gebruiken èn... roekeloos rijden. Die samen vormen 99,99% van de overtredingen waarvoor boetenbonnen worden uitgereikt.
Niet te verwonderen dat die proefperiode van zes maanden werd afgeschaft en je nu eerst moet slagen in de proeven vooraleer je je taxiboek (=vergunning) krijgt en de baan op mag. Sindsdien zijn er een pak avonturiers en cowboys minder op de baan. Ook de brokkenmakers verminderen, want het blijft toch ongelooflijk hoe sommige chauffeurs met soms nagelnieuwe Mercedes auto's, die toch al gauw 30.000 euro en meer in aankoop kosten, met gierende banden, soms nog halfdronken van de braspartij van de vorige avond, door de straten scheuren en ergens bovenop knotsen. Dan worden ze boos als de baas niet direct een andere wagen voor hen heeft klaar staan.
Nieuw is ook het satelietsysteem dat vele bedrijven nu in hun auto's plaatsen waardoor ze precies en op elk moment van de dag, kunnen zien waar de auto's zich bevinden, welk parcours ze hebben gevolgd en aan welke snelheid ze de hele tijd hebben gereden. De gewone degelijke taxichauffeur die zijn job op een normale manier afwerkt, hoeft zich geen zorgen te maken. Die maalt er ook niet om dat hij gecontroleerd wordt, die heeft dat zelfs graag, want als het goed is èn er komt geld binnen èn de wagen wordt in orde gehouden, wordt dat ook meestal gewaardeerd door de baas èn de dispatcher van dienst.