Los bericht bekijken
Oud 6 augustus 2008, 15:02   #1
Dirk De Block
Vreemdeling

Dirk De Block's schermafbeelding

Standaard Mogen jongeren nog aan politiek doen?

Ik wou het hier hebben over iets dat ik pas echt beseft heb toen ik in Brazilië jeugdorganisaties en een school heb bezocht: het feit dat in België in jeugdwerk en onderwijs "politiek" een vies woord is geworden, en ze jongeren helemaal niet stimuleren om deel te nemen aan het maatschappelijke debat, en zich te organiseren om ook echt te wegen.
In Brazilië eiste het jeugdwerk vanalles naar de overheid toe, de school deed een actie voor de sanering van een open riool in de buurt enz.

In België houden ze politiek vér van de scholen, zelfs niet-partij-politiek. Vanaf het een beetje maatschappijkritisch wordt, zitten ze er duidelijk mee verveeld. Onze leden moeten soms tegen de bierkaai vechten om echt interessante projecten (Noord-Zuid, anti-racisme of andere maatschappelijke thema's) aan te brengen binnen de school. Engagement wordt niet aangeleerd in de scholen. Waarom kan in België geen "Service Learning" zoals in bepaalde anglosaxische scholen? Hierbij word één of twee uur per week vrijgemaakt om maatschappelijk actief te zijn in de buurt, in organisaties (vrijwilligerswerk), of met projecten en acties rond maatschappelijke thema's.
En dan spreken we nog niet over het totaal gebrek aan goed-werkende scholierenraden (bijna onbestaand in beroeps en technische richtingen).

In het jeugdwerk in Brussel, zeker in de kansarme buurten, hebben we soms meer te maken met "bezigheidstherapie", dan met een emancipatorische gedachte op lange termijn. Jongeren van 't straat houden is de boodschap, maar je kan ze niet eeuwig op een bal laten sjotten... De initiatieven die we ontwikkelden in onze jeugdhuizen om wat meer maatschappelijk engagement te stimuleren, werden aanvankelijk onthaald op heel wat ongeloof. Na 2 �* 3 jaar ervaring toont het wel aan dat er een groep van jongeren is in de wijken die echt wel aan de kar wil trekken, en acties doen om de situatie in hun wijk te verbeteren. Maar het is niet altijd evident om daar een plaats voor te vinden in de huidige jeugdsector...

Anderzijds zien we dat jongeren in die wijken bijna 40% van de bevolking vertegenwoordigen, maar géén vertegenwoordiging hebben. Jeugdraden bestaan in de meeste Vlaamse gemeentes, maar werken daar niet altijd op en top. In Brussel is het huilen met de pet op...

Kortom, mogen jongeren nog aan politiek doen? Ik heb niet de indruk... En dan verschieten we dat jongeren die pas moeten stemmen, voor die partij stemmen die het meest in de media is gekomen...