Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus
Het is niet echt een vergelijking die ik maak. Meer een logisch redeneren.
|
wel doe dat dan en dan heb je meteen je (gedachten)experiment
Citaat:
Wanneer ik een springballetje laat kaatsen op de grond, op zo 'n wijze dat ik zeker weet dat het na pakweg tien kaatsingen in een potje zal vallen, dan kan ik niet uitsluiten dat de kans bestaat dat het balletje ook in het potje zou terechtkomen na tien kaatsingen zonder dat ik het manipuleerde maar door toeval.
|
tot zover dus goed
Citaat:
Als ik echter dat balletje nooit of te nooit in dat potje krijg, ook niet na één kaatsing, dan is het intellectueel oneerlijk om te beweren dat dit door toeval wel zou kunnen gebeuren.
|
om in die analogie verder te gaan...
het is niet omdat te randfactoren te ingewikkeld zouden zijn om bv een exacte kaatshoek en impuls te berekenen dat er geen zou bestaan
en dan spreken we in dit voorbeeld over zaken die we kunnen duiden
neen ditzelfde voorbeeld maar dan zonder enige wetenschappelijke kennis van bewegingsleer en je kan het helemaal vergeten
Citaat:
Om van onafhankelijk leven (een cel) te kunnen spreken hebben we geen toeval op toeval op toeval toeval op toeval op toeval toeval op toeval op toeval toeval op toeval op toeval toeval op toeval op toeval toeval op toeval op toeval toeval op toeval op toeval toeval op toeval op toeval toeval op toeval op toeval toeval op toeval op toeval toeval op toeval op toeval toeval op toeval op toeval toeval op toeval op toeval toeval op toeval op toeval toeval op toeval op toeval toeval op toeval op toeval toeval op toeval op toeval toeval op toeval op toeval toeval op toeval op toeval toeval op toeval op toeval toeval op toeval op toeval toeval op toeval op toeval toeval op toeval op toeval toeval op toeval op toeval toeval op toeval op toeval toeval op toeval op toeval toeval op toeval op toeval toeval op toeval op toeval toeval op toeval op toeval toeval op toeval op toeval toeval op toeval op toeval toeval op toeval op toeval toeval op toeval op toeval toeval op toeval op toeval toeval op toeval op toeval toeval op toeval op toeval toeval op toeval op toeval toeval op toeval op toeval toeval op toeval op toeval toeval op toeval op toeval toeval op toeval op toeval toeval op toeval op toeval toeval op toeval op toeval nodig, maar een gemanipuleerd voorbeeld die de kans op toeval kan bevestigen.
|
je bent weer aan 't razen....
je hoeft helemaal geen gemanipuleerd voorbeeld
bovendien is het geen toeval op toeval op toeval... etc
en als je toch zonodig wilt : er bestan tal van algoritmes die dat staven
Praha