Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe
Dat is wel mogelijk, maar de opwarming startte 15000 jaar geleden en de mens begon pas 100 jaar geleden ertoe bij te dragen.
|
er wordt helemaal niet gesteld dat de mens verantwoordelijk is voor de opwarming van 15.000 jaar geleden, dus ik vrees dat je een schijnvergelijking maakt...
Citaat:
|
Dat is niet waar, ik heb ergens gelezen dat er in die perioden pieken waren van over de 400 ppm. Ik zal proberen het terug te vinden.
|
hier is de grafiek :
kortom, het is wél waar.
ik vraag me overignes, niet slecht bedoeld (!) af waarom je onmiddellijk de gegevens verwerpt. Zo'n eenvoudige fraude zou onmiddellijk opgemerkt worden. Misschien moet je eens niet alleen kritisch zijn t.o.v. wat je niet wil horen, maar ook t.o.v. wat je zelf denkt en meent te weten ?
Citaat:
|
Ik vind het maar pathetisch hoe krampachtig ze proberen de mens de schuld te geven van een natuurlijk fenomeen.
|
dat het een natuurlijk fenomeen is, gaat in tegen wat de wetenschap zegt.
Citaat:
Maar ja, van iemand die zich schuldig voelt kan veel geld afgeperst worden en aan zo iemand kunnen allerlei regels worden opgedrongen "voor zijn eigen goed" met als diel een totalitair regime. Het is vroeger al met veel succes toegepast: de erfzonde van de Bijbel.
Ik vind het dan ook belachelijk en zeer ijdel te denken dat wij het kunnen voorkomen. Onze aandacht (en centen) zou moeten gaan naar hoe we er ons aan kunnen aanpassen. Zoals onze verre voorouders met succes gedaan hebben.
|
eender welke scepticus zal op een bepaald ogenblik de ware reden voor zijn scepticisme openbaren : de complottheorie. Waarna de wetenschappelijke bevindingen moeten sneuvelen om dat complot te kunnen handhaven.
merkwaardig genoeg wil het besef dat we de aarde doen opwarmen zelf, helemaal niet impliceren dat we *moeten* ageren : het kan (theoretisch) zijn dat die opwarming domweg er niet toe doet, de mogelijkheid blijft open om gewoon 'foert we doen niks, ook al heeft dat gevolgen' te zeggen (wat in grote mate de huidige gang van zaken is). Kortom, je gaat meer dan een brug te ver door te stellen dat het besef dat de aarde opwarmt door menselijk handelen onlosmakelijk impliceeert dat er een overheidscomplot aan verbonden. Nogmaals : misschien moet je je eigen bedenkingen
ook eens kritisch onder de loep nemen.
mvg
J