Los bericht bekijken
Oud 7 maart 2004, 22:28   #24
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm
maar U moet toch toegeven dat esperanto veel gemakkelijker te leren is voor Europeanen dan voor bijvoorbeeld Aziaten die een totaal ander systeem hebben van uitspraak, grammatica en woordenschat. Dus qua moeilijkheidsgraad maakt het dus niet veel uit of ze esperanto of Engels leren, maar met Engels komen ze wel veel verder in de wereld...
Nu slaat u de bal wel héél grondig mis. Esperanto grondig leren kost u, mits aanhoudende studie, misschien één jaar. Ik ga er dan ook vanuit dat u iedere dag studeert. Dan beheerst u de taal op een niveau dat u pas na tien jaar bij een natuurlijke taal kunt bereiken. Hierbij zuig ik niets uit mijn duim, maar dat is bevestigd aan de Universiteit van Paderborn waar men daarover een hele reeks experimenten heeft gehouden.

Natuurlijk vergt de studie van het Esperanto meer inspanningen voor Aziaten (toch zeker die een niet-Latijns schrift gebruiken) dan voor Europeanen. Maar het agglutinerende systeem (eigen aan het Chinees bijvoorbeeld) is dan weer heel herkenbaar voor die mensen en soms wat bevreemdend voor de Europeanen die een Romaanse of Germaanse taal spreken.

Feit is echter wel dat het Esperanto duizendmaal gemakkelijker te leren valt dan het Engels.

(a) volkomen regelmatige spraakkunst tegenover het Engels met vele uitzonderingen, regels op de regels, uitzonderingen op de uitzonderingen;

(b) volkomen vast werkwoordgebruik tegenover het Engels idiomatisch gebruik van de werkwoordstijden;

(c) volkomen regelmatige spelling (samengaan van basisklank met schrift) tegenover de warrige, soms gewoon onvoorspelbare Engelse spelling waar schrift soms mijlenver van de uit te spreken klank staat;

(d) door het geheel van voor-, na- en tussenvoegsels is een heel snelle asimilatie van woordenschat mogelijk, terwijl men bij het Engels een heleboel woorden gewoon uit het hoofd moet leren.

(e) gebruik van heldere basisklanken (heel belangrijk voor Chineestaligen) tegenover de vele halfopen, -gesloten, geassimileerde klanken van het Engels (Engels is trouwens een taal met een minimale articulatie).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden