Discussie: Vrije meningsuiting
Los bericht bekijken
Oud 8 augustus 2008, 14:26   #8
Objectief
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dirk De Block Bekijk bericht
Ik vind vrije meningsuiting erg belangrijk. Ik zou echter twee bemerkingen maken:
De vrijheid die je in theorie hebt, betekent in de huidige mediamaatschappij niet veel wanneer belangrijke massamedia 90% bepalen van de informatie. Echte maatschappijkritische meningen komen dus zeker niet genoeg aan bod. Er moet dus tegelijk ook werk gemaakt worden van de democratisering van de media, anders blijft die theoretische vrijheid maar theorie.
Anderzijds vind ik niet dat elke mening moet kunnen. Elke vrijheid stopt waar die van de andere begint. Een vrijheid gebruiken om op te roepen de rechten en vrijheden van anderen te beknotten, moet voor mij niet absoluut kunnen, zoals de anti-racismewetgeving trouwens ook niet alles toelaat.
Dat de media niet alles correct weergeeft, zal ik zeker beamen! Moet dit? De VRT wel omdat deze omroep 'leeft' van ons geld! VT4, VTM, ... neen, die mogen van mij uitzenden wat ze willen! Een democratisering van het openbaar net, zou moeten!

Ik noteer dus dat PVDA en COMAC voor vrijemenigsuiting zijn, maar niet voor iedere mening. Correct?

Wie zal in uw ideaalbeeld bepalen welke mening mag en welke niet? Wie zal in uw ideaalbeeld bepalen waar de vrijheid van de ene moet stoppen en waar niet? Beknot u hiermee niet de rechten en vrijheden van andere?

Laatst gewijzigd door Objectief : 8 augustus 2008 om 14:27.
Objectief is offline