Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT
In de loop van de tijd zijn vele nieuwe Adelijke familie's ontstaan, maar ook héél vele oude familie's uitgestorven.
|
Ja, vooral in Wallonië waren eens vele adellijke families - in bijna elk dorp kon je nog een oude lijn vinden. De buurjongen van toen bijvoorbeeld was op een bepaald moment de enige (!) die noch zijn titel en scharniernamen droeg. De familie had haar sporen in de verdediging van Wenen tegen de Turkse invallen gekregen. Heeft de Graaf de Ribaucourt nog wel nazaten? Ik herinner me nog de oude Graaf die priester was. Ook Graaf Daniël had geen kinderen. Soms kom je uitgestorven linies wel nog "tegen" als scharniernaam in een verwante familie.
Citaat:
Toots Tielemans, Will Tura en zeker Eddy Mercx en al zulks moeten toch niet tot de Adelstand behoren. Maar het is gewoon om het simpel volk wat ter wille te zijn. En dan klagen die nog.
|
Ook het tempo waarop de nieuwe adel gecreeërd wordt is nogal schokkend: elk jaar een dozijn nieuwe lichtingen! Aan dit tempo zal er binnen een decennia meer nieuwe adel dan oorspronkelijke adel zijn. Al een geluk dat sommige lichtingen alleen ten persoonlijke titel zijn. Wat me enorm en diepgaand stoort is dat de nieuwe adel onmogelijk adel kan zijn. Ze heeft helemaal geen geschiedenis en geen waardige verdienste voor het land. Harmonica spelen en snel kunnen fietsen zijn wel leuk maar om daarom nu een immens belangrijke en onderscheiden klasse te gaan devalueren door de vroeger met zweet en bloed verdiende titels zoals snoepjes uit te delen? Ze kunnen wel een titel krijgen maar hun bloed zal nooit blauw zijn. Nu ja, de reputatie van die nouveau-riche is terecht zo goed als nul bij de echte adel. Hun titel is dus niet veel waard.