Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Animalman
Er is asiel en asiel.
'economische' vluchtelingen (lees potverteerders) maken het kapot voor de echte vluchtelingen... Die laatste zijn van harte welkom, die eerste moesten ze met hun tamme... naar huis schoppen. Te tam om te werken? crepeer dan.
als ik niet werk heb ik ook honger.
|
Ik denk dat men vanuit het land van herkomst vaak een verkeerd beeld krijgt over de westerse landen. Een soort alles kan er, en geld ligt er vrij om op te rapen. Samen met 'je toekomst is daar veel beter'. Maar is een toekomst zoveel beter als je al je familie en vrienden moet achterlaten om naar een land te gaan waarvan je de taal niet eens kent, met heel andere gebruiken?
De migratie blijkt in heel wat gevallen toch niet zo van een leien dakje te lopen, veel migranten kampen met gezondheids- en psychische klachten, omwille van de stress die het proces met zich meebrengt.
Daarnaast denkt men vooral aan een hoog loon, maar men vergeet dat in verhouding ook alles veel meer kost dan hier.
In totaal is het verschil meestal dat men hier is overgelaten aan de grillen van een sociale woonwijk of achterbuurt, moeilijk aan werk geraakt met het diploma van daar (devaluering), bijna verplicht is veel kinderen te krijgen om rond te komen omdat een traditioneel eenverdienersgezin hier gewoonweg nauwelijks een welvaart kan krijgen naar westerse maatstaven. Terwijl men in het thuisland een betere status had, meer aanzien, een betere job misschien, en heel vaak een mooiere woning. Neem er het zonnige klimaat bij tov de regenachtige dagen hier.
De enige reden die doorslaggevend is voor hun om hier te blijven, zijn denk ik de sociale voorzieningen. Hier heb je zekerheid dat er voor je gezorgd wordt als je ziek wordt, in veel Afrikaanse/Aziatische en zelfs Europese landen ligt dat totaal anders.
Maar of ze er op een ander vlak werkelijk op vooruit gaan? Ik betwijfel het.
Nochtans ligt er in het land van herkomst vaak een taboe op 'daarblijven'. Wie het geld heeft, vertrekt. Anders gun je je kinderen geen goede toekomst, en zorg je niet goed voor je familie (geld sturen).