Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bert De Brabandere
Dag Kim,
ikzelf ben geen voorstander van een federale kieskring. Ik zie er het nut niet van in. Het heeft geen zin om de werkelijkheid om te draaien owv een idee. We evolueren naar een confederaal België en dan zie ik niet in waarvoor een federale kieskring kan dienen.
|
U zegt dat we evolueren naar een confederaal België. Ik blijf me echter de vraag stellen wie daar uiteindelijk vragende partij voor is: de burger of de politicus die z'n programma niet volledig kan doordrukken en daarom zoveel mogelijk het laken naar zich toe wil trekken.
Citaat:
Daarenboven denk ik dat het voor zij die een splitsing van België willen, dit wel een goed idee is. Federale kieskring is BHV uitgespreid over heel het land en zal dan ook een radikalisering met zich meebrengen.
|
Een radikalisering? Een van de vele voordelen die een federale kieskring met zich meebrengt is dat de radikalisering bij de politieke partijen net afneemt. Men moet rekening houden met het publiek aan de andere zijde van de taalgrens omdat men daar ook stemmen moet verkrijgen.
Citaat:
Daarnaast zie ik LDD en VB scoren in Wallonië. Franstalige partijen zullen niet echt scoren bij Vlamingen (behalve bij de Franstaligen die in Vlaanderen wonen).
|
VB zou inderdaad scoren omwille van hun vreemdelingenstandpunt (laat ons een kat een kat noemen). LDD betwijfel ik, Dedecker is niet direct de meest bekende figuur daar.
Maar ik denk niet dat die electorale stijging hallucinant hoog zou zijn...