Dat er landelijke verschillen zijn is geen probleem. Integendeel verschillen zijn bevordelijk voor het aansturen op veranderingen. Dat we de verschillen in de verf zijn gaan zetten i.p.v. de problemen die we verschillend willen oplossen is een ander verhaal. Dat we daarom de verschillen maar zijn gaan aanpakken heeft geleid tot de situatie van vandaag. Aanvankelijk met het in stukjes kappen van de bevoedigdheden, en de verdeling van de stukjes. Dat dit problemen gaf sprak voor zichzelf. Dat we die problemen hebben trachten op te lossen met alarmbel procedures en dergelijke heeft andere problemen met zich meegebracht. En weer hebben we dat getracht op te lossen met het herverdelen van bevoegdheden. Vandaag na zoveel herverdelingen staan we nog steeds nergens. En nog steeds wil men meer van hetzelfde, terwijl men terzelfder tijd klaagt dat het niks opgelost heeft. Meer van hetzelfde in een eindeloos straatje.
Dus ja. Een federale kieskring zal B-H-V oplossen. Althans grondwettelijk. De oude zuster partijen moeten voor mij daarvoor niet eens (her)samensmelten. En ja dit is meer democratie. Vermits er partijen kunnen (en zullen) gevormd worden rond dringender zaken dan de eeuwige communitaire problemen. En ja dat is meer democratie omdat het dan tenminste zin heeft om het licht te schenken aan een "unie" partij. Daar is nu geen plaats voor, dus een heel groot deel van de mensen die toch liever België samenhouden hebben nu door het kiesstelsel geen stem te spenderen. Meer democratie ook omdat de keuze vandaag al groter zal zijn. Het zal ook meer openheid brengen, partijen kunnen en moeten zelfs nationaal hun standpunten naar voren brengen. Dus, ja een federale kieskring voor federale verkiezingen is een stap in de goede richting.