Discussie: Federale kieskring
Los bericht bekijken
Oud 13 augustus 2008, 15:19   #40
De_Laatste_Belg
Minister

De_Laatste_Belg's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gezien de particratie de oplossing in de weg staat, zou het via een referendum moeten lopen?
Een referendum zou federaal gebeuren, als je voor een referendum bent, dan is dat een pro-argument voor een federale kieskring.

Particratie is niet hetzelfde als Democratie. Naar de letter van het woord is dat correct. Maar door de particratie los te koppelen van gewest, taal, cultuur en daarmee van het strikt communitaire, raak je toch weer een stapje dichter bij het ideaal van een democratie.

Trouwens, we zijn allemaal liever een beetje lui dan moe. En een Particratie past daar perfect in. Liever af en toe stemmen dan bijna elke dag. hmmz ?

Dit oplossen met een referendum lijkt mij toch gevaarlijk. Althans vandaag, met een volk dat totaal geen ervaring heeft met democratie. Democratie (en een referendum) betekent ook, de uitkomst aanvaarden. En daar hebben we niet de cultuur en niet de ervaring voor. Je moet dat zachtjes invoeren. En niet (denk ik) aan de hand van een grote big bang vraag.