Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chr.wouters
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jos Verhulst
Ik veeg niets onder tafel. Maar ik zou graag rationele argumenten OP de tafel zien liggen. Waar zijn ze?
|
Kiik eens naar de bevindingen van het World Watch genootschap. Tijdens de ijstijden was Engeland verbonden met Europa dus die ijskappen hebben wel degelijk een enorme invloed op de het zeeniveau.
Maar ja, als die wetenschappers onder de tafel geveegd worden als eco-fundamentalisten zijn hun argumenten ook van geen tel hé.
|
Ik betwist niet dat het smelten van de ijskappen de zee enkele tientallen meters zou doen stijgen. Twintig duizend jaar geleden lagen op Scandinavië en Canada ijskappen die nu verdwenen zijn; andere nog bestaande ijskappen waren toen veel groter. Het wegsmelten van die kappen heeft de zee ruim honderd meter doen stijgen. Die stijging was gespreid over pakweg 15.000 jaar.
Niemand betwist dat de aarde in de twintigste eeuw is opgewarmd en niemand betwist dat bij verdergaande opwarming, op lange termijn het poolijs kan verdwijnen, met een stijging van de zeespiegel tot gevolg. De betwisting betreft de
oorzaken van die temperatuursstijging. Er zijn de laatste paar duizend jaar al verscheidene temperatuursstijgingen en -dalingen geweest van dezelfde grootte als de stijging in de twintigste eeuw. Toch absorbeerde of produceerde de mens in die tijden geen relevante hoeveelheden broeikasgassen. Het einde van de laatste ijstijd (laatste twintigduizend jaar) was in feite één enorme opwarming, zeer waarschijnlijk ontstaan zonder invloed van de mens. Het huidige niveau van de zeespiegel is amper tweeduizend jaar geleden bereikt; de 18.000 jaar ervoor was er dus een stijging van ongeveer 110 m (gemiddeld 55 cm stijging per eeuw). Allemaal zonder menselijke oorzaken. De oorzaken van al die drastische klimaatschommelingen blijven onbekend. Ook voor de temperatuursstijging in de vorige eeuw geven de modellen blijkbaar geen uitsluitsel omtrent de oorzaak.