Los bericht bekijken
Oud 22 augustus 2008, 15:18   #479
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik denk dat het verkeer zodanig moordend geworden is, dat we heel erg moeten oppassen met "plezant" te willen zijn in het verkeer.

Maar, hoe erge tegenstander van onveilig verkeer ik ook ben, ik ga wel akkoord met je dat je de risiko's zelf erg kan beperken door de overtredingen op een (beperkte en zogezegde) verantwoordelijke manier te doen.

130 rijden al bumperklevend, of helemaal solo in een godvergeten deel van de autostrade naar Arlon toe ... er is een verschil.

Dat geldt trouwens ook omgekeerd: je mag op een 70 km per uur weg inderdaad 70 blijven rijden, zelfs al rijden er een bende kinderen op het fietspad naast (naast) die weg. Ik durf dan al eens wat vertragen en ekstra uitkijken. (pak me niet op details van dit voorbeeld hé, ge weet wat ik bedoel)
Nu kan ik akkoord gaan met wat je zegt. Dat is ook de rede waarom ik steeds zeg dat snelheidbeperkingen niet pefinitie bijdragen tot de veiligheid. Een onverantwoord geplaatste snelheidsbeperking kan leiden tot het bijeen klitten van het verkeer wat bumperrijden tot gevolg kan hebben en waardoor er eerder gevaarlijke toestanden ontstaan. Kortom is het enige wat echt de nodige veiligheid kan bijbrengen in de eerste plaats een ontlasting van het verkeer, dit kan perfect door meer gebruik te maken van de reeds aanwezige waterwegen en spoor, en daaruit voortvloeiend, beter in stand kunnen houden van de toestand van het wegdek. Schouppe weet dit en evenzeer al die andere weten dat, maar geen enkele van hen die het aandurft ook maar één maatregel te nemen in die richting.

Men zou bv. ook kunnen de rusttijden van het internationaal vrachtverkeer laten doorgaan op vaste tijdstippen die men dan kan koppelen aan de piekuren. In dat geval moet men wel zorgen voor de nodige extra parkings langs de autobaan maar men zou een perfecte controle hebben op het naleven van de rustperiodes. Nu wordt er zo nu en dan eens een enkeling uitgepikt ter controle. Dan ziet men onmiddellijk wie de rustperiode niet naleeft. Dat zou ook al een stap in de goede richting zijn. Het zou niet meer kunnen zoals nu, dat een vrachtwagen die reeds aan zijn rustperiode toe is, nog twee uur extra blijft doorboksen om nog op tijd in een fabriek te zijn in de hoop nog te kunnen lossen die dag. Maar welke politieker durft het aan?

Laatst gewijzigd door Garry : 22 augustus 2008 om 15:42.
Garry is offline   Met citaat antwoorden