Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door renaat6
Er gaat geen dag voorbij zonder dat een kritisch iemand zoals ik zich ergert aan de al dan niet misleidende, dubbelzinnige, domme, of gewoonweg foute krantenkoppen. Zo bloklettert de krant 'De Morgen' vorige zaterdag dat "Negen op tien scholieren hun rijbewijs gratis op school kunnen halen" . Voor wie zich de moeite getroost om ook het bijbehorend artikel te lezen (en dat doet lang niet iedereen), wordt de euforie heel wat minder als men merkt dat het hier niet om het rijbewijs zelf gaat, maar om het goedkoopste deel van de voorbereiding om een rijbewijs te behalen: nl. de theoretische lessen en het theoretisch examen. Voor het veel duurdere en moeilijkere deel, de praktische rijopleiding en -examen zelf, blijft men vooralsnog aangewezen op de 'vrije begeleiding' of de rijscholen, en de examencentra.
Even verder in het artikel wordt weliswaar gewag gemaakt van het voornemen om in de toekomst ook een deel van de praktische rijopleiding 'gratis' te maken, maar dat moet de minister eerst samen met de Vlaamse Stichting Verkeerskunde via 'een ronde tafel' nog eens bekijken.
Vraag is of in tijden van smeltende gletsjers, afbrokkelende poolkappen, door smog en ozon verstikkende grootsteden, de gemeenschap het gemakkelijker en goedkoper moet maken om meer autobestuurder, dus gebruikers, dus files, dus wegen, dus co² en fein stof-uitstoot te produceren. Ook al gaat het maar om een 'luttele' 3 miljoen, misschien zou men dat geld beter aanwenden om het openbaar vervoer verder te optimaliseren, toegankelijker, en betaalbaarder te maken. Of... om in de scholen aan mobiliteitsmentaliteitswijziging te doen...
|
Beste renaat. Ik kan uw vraagstelling begrijpen maar er bestaan nogal wat tegenstrijdigheden daaromtrent. Namelijk, maar ik weet echt niet meer waar ik het gelezen heb, misschien kan een andere forum gebruiker hier een toelichting geven, maar het kwam er op neer dat dit juist het averechtse resultaat geeft. Door de smog geraken de zonnestralen minder goed aan de aarde waardoor er juist minder opwarming plaats vind. Bovendien, waar jij het over hebt, het smelten van de poolkappen, daar heeft de smog geen invloed. Daarbij komt dat de opwarming ven de aarde geen enige gebeurtenis is. In het bestaan van de aarde is deze al herhaaldelijke keren opgewarmd en afgekoeld lang lang vóór er ook nog maar spaken was van auto’s.
Meestal komt er na een opwarming weer een ijstijdperk. Het is natuurlijk wel heel interessant voor partijtjes zoals Groen om een dergelijk gebeuren met beide handen aan te grijpen om de naïeve kiezer te trachten te beïnvloeden, alsof eender welke partij, al dan niet Groen, ook maar iets aan deze toestand zou kunnen veranderen.
Naar werkgelegenheid toe is het natuurlijk een goede zaak dat de school instaat voor een opleiding die verantwoord is aan de huidige norm en vereisten, en aangezien er veelal een eis gesteld wordt van in het bezit te zijn van een rijbewijs, is het niet meer dan normaal dat dit een onderdeel wordt van het lessenpakket. Men kan moeilijk iemand een diploma uitrijken van vrachtwagenvoerder terwijl hij nog nooit een vrachtwagen van binnen gezien heeft.