HD,
U stelt wel een moeilijke vraag, dat lijkt meer één voor een regeringsonderhandeling
Verre van een partijprogramma te willen schrijven (ik heb het N-VA-programma gelezen, maar ken er niet meer alle details van), zet ik hier enkele dingen, zo maar los weg, die naar mijn mening van belang zijn.
-De Antwerpse haven: alle mogelijkheden geven om verder de rol van wereldhaven te spelen
-Onze bedrijfswereld is er één van K.M.O.'s; concentreer alle inspanningen hierop in plaats van op multinationals
-Opleiding en vorming: besparen op onderwijs is dom; geef universiteiten en hogescholen voldoende middelen om aan wetenschappelijk onderzoek te doen
-Sociale statuten: schaf het onderscheid tussen arbeiders en bedienden af (dit zal een zware klus zijn, want het is verweven met het geheel van onze sociale wetgeving); geef zelfstandigen een volwaardig sociaal statuut
-Integratie: van minder-validen; van vreemdelingen
-Promotie van buitenlandse handel: moet volledig in Vlaamse handen komen
-Anticyclisch investeringsbeleid: in tijden van laagconjunctuur moeten investeringen gedaan worden in infrastructuur, sociale woningbouw en dgl; daarvoor is een correcte budgettering nodig (in tijden van economische groei moet men de overschotten opsparen, om die bij laagconjunctuur te kunnen investeren)
-Volledige Vlaamse autonomie: door geleidelijk alle bevoegdheden naar Vlaanderen (en Wallonië) over te hevelen; de contra-productieve transferts naar Wallonië moeten opdrogen
(P.S.: graag bereid om over één en ander te discuteren; maar laat het laatste punt er even tussenuit, dat is een veelbespeeld thema op dit forum).