Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roskam
Los van het feit dat ik van mening ben dat Z-Ossetië en Abchazië onbetwistbaar tot Georgië behoren
|
Waarom bent u van die mening? Ossetië hoorde nooit tot Georgië totdat Stalin besloot Ossetië in twee te delen en het zuidelijke stuk aan Georgië te geven. Maar zuid Ossetië had tenminste nog een autonome status totdat Georgisch president Gamsakhurdia 'Georgië voor de Georgiërs' verklaarde en de autonome status afschafte, en er volgde wat men noemt 'ethnic cleansing'.
Toen Georgië van de USSR onafhankelijk werd verklaarde Zuid Ossetië zich onafhankelijk van Georgië. Georgië reageerde daarop met geweld. Rusland kwam tussen en zorgde voor een staakt het vuren en een overeenkomst, met herstel van de autonomie voor Zuid Ossetië, die 16 jaar stand hield en waar toendertijd ALLE partijen mee akkoord gingen. Totdat overlaatst Georgië besliste een einde te maken aan de autonomie van Zuid Ossetië.
Eigenlijk verdient Georgië Zuid Ossetië helemaal niet.
Maar daar gaat het natuurlijk allemaal niet om. Ik ben er hoe langer hoe meer van overtuigd dat Georgië niet eigenhandig handelde. We zullen ook zien dat de VS er alles aan zal doen om Saakashvili in het zadel te houden. Daar kan men zich toch vragen bij stellen, moest de VS echt zo 'razend' geweest zijn over de Georgische actie tegen Zuid Ossetië.
Eerder dan Rusland te bewonderen voor haar aanpak ben ik geneigd te denken dat dat land geen andere kant opkon gewoon. Rusland vecht tegen desintegratie, en heeft uiteindelijk beseft dat er geen grensen zijn aan de pogingen haar soevereiniteit te ondermijnen.
Belangrijker dan de gezochte vriendschap met Europa acht Rusland haar soevereiniteit.
Dat Georgië in een 'val' getrapt is geloof ik ook niet echt. Saakashvili heeft vanaf zijn aantreden reeds gezegd dat hij de autonomie van Zuid Ossetië ongedaan zou maken.
Eigenlijk verdedigen degenen die het principe van de 'territoriale integriteit van Georgië' verdedigen in dit geval de politiek van Stalin. Laten we daar eens even bij stilstaan, vooraleer te oordelen op basis van de propaganda in kranten en op TV.
Citaat:
Iedereen weet toch dat het westen veel meer te verliezen heeft in een Koude Oorlog met Rusland dan andersom?
|
Europa heeft er bij te verliezen, de VS daarentegen denken erbij te winnen. De VS vreest namelijk een sterk Europa als hindernis in haar drang tot wereldcontrole. Een koude oorlog maakt Europa meer afhankelijk van de VS. Het is een 'simpel' voorbeeld van verdeel en heers politiek.