Citaat:
|
Vlaams minister van Onderwijs Frank Vandenbroucke werkt aan een plan "leerzorg". Dit plan houdt in dat meer kinderen met een of andere leerstoornis in het gewone onderwijs zullen terechtkomen in plaats van het bijzonder onderwijs.
|
Uhh. Ik snap de vraag niet echt. Sorry ?
Wordt er gevraagd of "meer kinderen met een of andere leerstoornis in het gewone onderwijs" een goed of slecht idee is ?
of
Dat het onafgewerkte plan "leerzorg" een goed of slecht idee is ?
Als het plan veel overeenkomsten heeft met het Amerikaanse "no child left behind" dan is mijn oordeel: Slecht idee. Maar dat is gissen eh ?
Als het plan inhoudt dat de beslissing of een kind "gewoon" onderwijs of "bijzonder" onderwijs volgt rekening houdt met :
° De beslissing word geheel en zelfstandig door specialisten in onderwijs gemaakt. Zij kunnen advies vragen van onderwijzers, psychologen, psychiaters en dokters die ADD, dyslexie, ADHD, dyscalculie, autisme, spraakstoornissen en hoogbegaafdheid diagnosticeren. Maar dat advies is niet bindend.
° Ouders hebben inspraak en kunnen een 2de opinie vragen.
° De volledige toekomst van het kind wordt niet bezegeld met één beslissing.
° De beslissing om een kind te plaatsen moet onafhankelijk zijn van het aantal beschikbare plaatsen.
° Het kind wordt gehoord.
° Niet het onderwijs maar de toekomst van het kind speelt de hoofdrol.
° Kind én ouders worden 1 schooljaar voor de beslissing zich opdringt op de hoogte gebracht of het 'gewoon' of 'bijzonder' onderwijs zou kunnen worden.
° De beslissing gebeurt eerlijk in alle openheid en met enkel de toekomst van het kind voor ogen.
Als dat nu betekent dat er meer kinderen met leerproblemen in het gewone onderwijs geraken. Dan is dat ok voor mij.
Als dat nu betekent dat er minder kinderen met leerproblemen in het gewone onderwijs geraken. Dan is dat ok voor mij.
Afwachten waar Frank Vandenbroucke precies aan werkt eh ?