Dienstencheques zijn helemaal geen vorm van slavernij.
Het gaat over vaak laaggeschoolden, die voor hun werk een behoorlijk llon krijgen.Het zijn niet de rijken maar gezinnen waar beide partners werken die zo anderen aan werk helpen.
Zonder dat werk zou die groep laaggeschoolden in een uitkering vastzitten of in het zwartwerk, nu betalen ze belasingen, zijn ze in orde mochten ze ziek worden, ontvangen vakantiegeld, gratis abonnement voor de lijn en vaak nog een fiets om zich te verplaatsen. Er zijn gratis taallessen, opleiding en sociale dienst voor problemen van allerlei aard.
Ik vind het niet slecht om langdurig werklozen in te zetten voor de gemeenschap; als iemand jaren van een uitkering leeft wordt er maar al te vaak niet gesolliciteert.
Maar drie dagen lijkt me wel genoeg, gekoppeld aan nog een dag opleiding en hulp bij solliciteren en aanbod van werkervaring die de mogelijkheden op de arbeidsmarkt vergroten.
Activering van langdurig werklozen is nodig; en volgens mij beter dan uitkering beperken in tijd!
Dus als iemand na drie jaar nog niets gevonden heeft? Dan mag je best wat doen voor het geld wat je ontvangt! Zolang dit bijdraagt tot het vinden van werk; misschien moet je invoeren dat ook via dit systeem recht wordt opgebouwd om permanent in dienst te komen! Als iemand bijvoorbeeld een jaar is tewerkgesteld en de werkgever tevreden is!
|