Met de dood bedreigd voor Belgische vlag
Reacties ontsporen nadat burgemeester Lennik driekleur weert
LENNIK - Burgemeester Willy De Waele wordt bestookt met anonieme doodsbedreigingen. En zelfs zijn collega's sparen hem niet. 'Racistisch en fascistisch', zo omschrijft Jean-Jacques Flahaux, MR-kamerlid en burgemeester van het Waals-Brabantse 's Gravenbrakel, zijn Lennikse collega omdat die de Belgische vlag van zijn gemeentehuis weert.
Sinds het Lennikse college op 11 juli besliste om de Belgische driekleur aan de gevel van het gemeentehuis weg te halen uit protest tegen de niet-splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde, is burgemeester Willy De Waele (Open VLD) kop van jut in Franstalig België. Belgicistische groeperingen probeerden al geregeld de Belgische vlag terug te hangen, zoals ook zaterdag nog. Zonder succes.
De Waele ontving intussen ook doodsbedreigingen, dreigbrieven en agressieve e-mails. 'Als ik die allemaal moet geloven, mag ik al twaalf kogels in mijn lijf verwachten', zegt Dewaele. De Franstalige e-mail die hij vrijdag kreeg van collega Flahaux uit 's Gravenbrakel spant volgens hem de kroon. 'Een burgemeester en parlementslid in functie die me een kogel tussen de ogen wil jagen, zo'n taalgebruik is onaanvaardbaar.'
Die e-mail wilden wij wel eens zien. Maar na lectuur ervan, blijkt de interpretatie van De Waele enigszins overtrokken. MR-kamerlid Flahaux scheldt zijn liberale geestesgenoot verrot, dat wel. 'U geeft aan uw gemeente een verschrikkelijk en fascistisch imago', schrijft Flahaux. 'Ik heb net Vlaamse inwoners van uw gemeente ontvangen die deze anti-Belgische en racistische gemeente willen ontvluchten.' En dan komt het: 'Na de oorlog kreeg men voor dergelijk gedrag een kogel tussen de twee ogen, wel verdiend.' Waarna burgemeester Flahaux afrondt met de melding dat hij binnenkort zijn eigen gemeente openstelt voor alle democratische Vlamingen ('Er blijven er nog over') om bij ons (in Braine-Le-Comte alias 's Gravenbrakel) te komen wonen. 'Op de vlucht voor de racistische, walgelijke geur van uw gemeente.'
Doodsbedreiging of niet, Willy De Waele reageert in elk geval geschokt. Van anonieme briefschrijvers ontving hij wél expliciete en niet mis te verstane doodsbedreigingen. 'Als iemand mij schrijft dat ik twaalf kogels in mijn muil moet krijgen, is dat toch duidelijk genoeg?' vraagt de Lennikse burgemeester zich af.
'Je zou mijn mailbox eens moeten lezen, de reacties die ik uit Franstalige hoek krijg. Ik ben van plan ze ooit allemaal te publiceren. Gelukkig krijg ik ook veel steunbetuigingen. Mijn echtgenote is bang, maar ik niet. De banden van mijn auto zijn dit jaar ook al een paar keer bewerkt. Politiebescherming krijg ik niet. Ik vraag er ook niet om.'
'Door geen Belgische vlag uit te hangen, overtreed ik geen enkele wet. Ook ten opzichte van mijn eigen partij heb ik nog geen regels overtreden, al zouden sommigen mijn acties liever niet zien. Op de officiële verplichte dagen, zoals op 11 november, zal de driekleur wapperen in Lennik, maar op andere dagen niet', voegt De Waele eraan toe.
Minister van Binnenlandse Zaken Patrick Dewael (Open VLD) relativeert de zaak. 'Dit valt wellicht te wijten aan het verziekte communautaire klimaat. Maar als burgemeester Dewaele een veiligheidsprobleem ervaart, moet hij uiteraard klacht indienen bij politie of parket', zegt Dewaels woordvoerder. Dat wil Willy Dewaele niet: 'Klacht indienen zou collega Flahaux te veel publiciteit opleveren.' Burgemeester Flahaux reageerde niet op onze vraag om commentaar.
Ingrid Depraetere en Peter De Backer
http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...leID=G8E1VS3RK
Onacceptabel zoiets. Wie is nu verplicht een belgische vlag te hangen? Wie zijn hier de rascisten?
Heb gister nog gesproken met nederlandse vrienden over het beruchte taalprobleem. Dieptriest , niet te verwonderen dat de hollanders ons minderwaardig en domme belgen vinden. Ik moet me zelfs als Vlaming verdedigen tegen taalgenoten voor het belachelijk gemaakt worden als Belg. Echt niet te filmen. Sommigen in Holland denken dat alle Belgen per defintie franstalig zijn. Ik voel dat als Vlaming een belediging en kan me dan ook, hoewel voor hereniging, wel voorstellen dat miss vlaanderen niet bij Nederland wil. Een collega vroeg eens hoe het kwam dat ik zo goed nederlands sprak; hij ging er vanuit dat ik van origine franstalig was. S

rry ik was echt verontwaardigd en