Discussie: distributie riem
Los bericht bekijken
Oud 11 maart 2004, 09:38   #11
jef
Gouverneur
 
Geregistreerd: 10 april 2003
Berichten: 1.099
Standaard

Even uitleggen gemakkelijkste te begrijpen is een traditionele benzienemotor:
we veronderstellen dat de zuiger bovenaan staat:
1- zuiger gaat naar beneden, inlaatklep gaat open en er wordt benzienemengsel opgezogen, wanneer de zuigen onderaan komt sluit de inlaatklep zich.
2- de kleppen blijven gesloten en de zuiger gaat ophoog, daardoor wordt het mengsel samengedrukt zoals wanneer ge bij een fietspomp het gaatje dicht houdt en pompt.
3- wanneer de zuiger boven is hebt ge daar een gasmengsel onder druk en nu geeft de bougie een vonkje waardoor het mengsel ontploft en de zuiger naar beneden prest, de arbeidsslag.
4- Nu gaat de zuiger terug omhoog, en bij deze beweging gaat de uitlaatklep open en de verbrandde gassen worden door de zuiger uit de cilinder gedreven. Als de zuiger bijna boven is sluit de uitlaatklep zich, en kan men terug van 1 beginnen.
De nokkenas zorgt ervoor dat de kleppen zich op het juiste moment sluiten of openen. Voor de niet kenners de nokkenas is de as wwar zish de nokjes op bevinden die de kleppen moeten open duwen.
De krukas ( de as waarop de zuigers met de druifstang hun kracht overbrengen in een draaiende beweging) en de nokkenas zijn verbonden met een DISTRIBUTIRIEM, wanneer men die monteert MOETEN de krukas en de nokkenas zich wel in een bepaalde pos. bevinden om het juiste tijdstip van de werking der kleppen te garanderen.
Wanneer nu de riem door uitrekking verspringt of breekt, dan kunnen er kkleppen openstaan als de zuiger bovenkomt en kan zo de motor ernstig beschadigen. zeker bij een diesel omdat daar de verbrandingskamer kleiner is dan bij een benzienemotor.
jef is offline   Met citaat antwoorden