13 januari 2003, 11:06
|
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Ter illustratie van de gruwelijke werkelijkheid die zich in dergelijke kampen afspeelde, deze van de kampcommandant SS-Obersturmführer Franz Stangl . Hij vertelt over zijn aankomst toen hij werd overgeplaatst van Sobibor naar Treblinka om daar 'orde op zaken te stellen' want er waren klachten dat er geen (of nagenoeg geen) waardevolle 'gerecupureerde' zaken (meer) naar het hoofdkwartier werden verzonden:
SS-Obersturmführer Franz Stangl: "Ik reed ernaartoe met een SS-chauffeur. We konden het al ruiken op kilometers afstand. De weg liep langs de spoorlijn. Toen we op een kwartier of twintig minuten rijden van Treblinka waren, zagen we lijken langs de rails liggen, eerst twee of drie, later meer, en toen we bij het station kwamen lagen er honderden -ze lagen er gewoon- duidelijk al dagenlang in de hitte. Op het station stond een trein vol joden, sommigen dood, anderen levend... ook die trein leek daar al dagen te staan.
Toen ik in Treblinka toekwam was die dag het afschuwelijkste wat ik tijdens het hele Derde Rijk gezien heb. Het was de Hel van Dante. Het was Dantes hel die tot leven was gekomen. Toen ik in het kamp aankwam en uit de auto stapte op het plein (de 'Sortierungsplatz'), stapte ik tot aan mijn knieën in het geld. Ik wist niet waar ik moest lopen. Ik waadde door bankbiljetten, geldstukken, edelstenen, juwelen, kleren. Het hele plein lag er vol mee. De stank was onbeschrijfelijk. Honderden, nee duizenden lichamen lagen overal, in ontbinding, rottend. Tegenover het plein, in het bos, een paar honderd meter verderop aan de andere kant van het prikkeldraad, en om het hele kamp heen, stonden tenten en waren er kampvuren. Daar zag ik groepjes Oekraïense bewakers en meisjes -hoeren ontdekte ik later, uit de hele streek -stomdronken, dansend, zingend, muziek makend...."
Monument opgetrokken op het terrein van het voormalige vernietigingskamp van Treblinka
|