Los bericht bekijken
Oud 4 september 2008, 14:06   #19
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Dat is niet wat ik doe, de ziel uitvinden. Ik probeer mogelijkheden aan te geven eerder dan definitieve antwoorden. Ik heb twijfels aan het 'mechanische' wereldbeeld waar het (menselijk) leven vereenzelvigd wordt met wat zich in de hersenen afspeeld, met de meting van 'breinactiviteit'. Ik denk ook niet dat moest er zoiets als een 'ziel' bestaan dat die een 'plaats' zou hebben 'in het lichaam'. Dat lijkt me een te enge visie. Evenzeer lijkt het me een enge visie echter dat 'bewustzijn' noodzakelijkerwijze zou meetbaar zijn door medische instrumenten gericht op hersenactiviteit. Persoonlijk maak ik liever geen onderscheid tussen ziel en bewustzijn. Je zal me dan ook niet horen zeggen dat 'ziel' iets is wat 'slechts' de mens kenmerkt. Maar het is een geladen woord, 'ziel', ik had die vergelijking misschien beter achterwege gelaten.

(Ik vond je kommentaar wel humoristisch en spitsvondig)
zo begrijp ik je althans al een pak beter.

Ik vind het een gevaarlijke weg die de RKK hier op wenst te gaan. Zelf hebben ze eeuwenlang het "kloppend hart" als maatstaf genomen, tot bleek dat ze het hart van iemand die dood was in iemand anders' borstkas konden laten kloppen. Bleek beetje probleem te zijn voor de kerk : wie was er dan dood en wie levend?

Voor mijn part mag de kerk gerust zeggen dat ze hersendood niet als ultiem bewijs voor de dood willen aanvaarden, maar dan moet die "levende" patient ook niet mechanisch in beweging worden gehouden (longen, hart, spijsvertering etc...) dan kan die patient dat gerust zelf allemaal doen, want hij "leeft toch nog".
Het gevaar schuilt er echter in dat in sommige kwistenbiebelgemeenschappen, mensen dus vijftig jaar en meer aan de pomp kunnen liggen met dooie hersenen, omdat ze "toch niet dood zijn" volgens ratzingen.

Soms vind ik wel dan den Benny gelijk heeft, maar hij slaagt er toch nogal dikwijls naast tegenwoordig. Zal vast nog verergeren.
Zolang ze mij maar niet van het "eeuwige leven" voorzien.

Iemand enig idee hoe Ratzinger de "dood" gaat vaststellen als je al twintig jaar aan de pompen ligt?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden