Los bericht bekijken
Oud 11 maart 2004, 17:02   #1
Woutertje
Banneling

Standaard

De reeks bomaanslagen donderdagochtend op treinen en treinstations in Madrid heeft aan minstens 186 mensen het leven gekost. Meer dan duizend mensen liepen bij de aanslagen verwondingen op. De aanslagen zijn de bloedigste uit de Spaanse geschiedenis.

Niemand heeft de verantwoordelijkheid opgeëist, maar de verdenking ging onmiddellijk uit naar de Baskische terreurorganisatie ETA. Die zou door de Spaanse autoriteiten in het nauw zijn gedreven en nu naar ongekend zware middelen hebben gegrepen.
"De ETA was uit op een bloedbad in Spanje", zei minister van binnenlandse zaken Angel Acebes na een spoedzitting van het kabinet. "Helaas heeft zij haar doel vandaag bereikt." Acebes zei dat de veiligheidsdiensten ervan overtuigd zijn dat de ETA achter de aanslagen zit.

Eerder zei Arnaldo Otegi, woordvoerder van de wegens haar banden met de ETA verboden Baskische nationalistische partij Batasuna, niet te geloven dat de aanslagen het werk van de ETA zijn. Otegi zei dat de ETA voor aanslagen een telefonische waarschuwing geeft, die volgens minister van binnenlandse zaken Acebes in dit geval is uitgebleven.
"De gebruikte middelen, het grote aantal slachtoffers en de manier waarop het is gedaan doen mij denken, en daar heb ik een hypothese voor in mijn hoofd, dat dit een cel van het Arabische verzet kan zijn geweest", zei Otegi tegen een radiostation in San Sebastian. Otegi wees er op dat de regering van premier José Maria Aznar een van de voorstanders was van de oorlog in Irak.

Nochtans maakt onderstaande afbeelding die ik vond op een extreem-linkse site nogal wat méér duidelijk.

Een gemaskerde ETA of Batasuna militant die een Spaanse staatsvlag verbrand. Als Batasuna dan zo'n vreedzame partij is voor een onafhankelijk Baskenland hoe komt dan dat er op dit partijcongressen steevast gemaskerde militanten aanwezig zijn??? Laten we hopen dat voor vélén de ware aard duidelijk is van de zogenaamde democratisch linkse nationalisten van Batasuna.
Woutertje is offline   Met citaat antwoorden