Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PoCo?
Met hetgeen ik in het vet heb gezet zegt u eigenlijk dat de Torah zoals die uiteindelijk neergeschreven werd hoogstwaarschijnlijk wezenlijk verschilt van degene die Mozes van God gekregen had.
In dat geval maakt het niet uit tot welke strekking een Jood behoort, hij zal altijd een versie van de Torah volgen die niet overeenstemt met hetgeen door God geopenbaard werd.
|
Goede vraag of moet ik zeggen goede opmerking

Ik heb een deel vergeten bij te voegen.
Mozes kreeg de Torah(5 boeken) van God en schreef die op.
Tot heden is er niks veranderd in de geschreven Torah.
Slecht op 1 letter van 1 woord betsaat er een discussie tussen de Ashkenazim en Sefardim hoe het precies geschreven moet worden.
Maar de Torah bestaat uit een 2de deel,de mondelinge.(nummer 2,zie vorige post)De wetten die in de Torah staan zijn duidelijk en geen discussie over.Men kan wel van zinnen,het manier van schrijven,verhalen die verteld worden enz.. andere zaken uitleren.Wel Mozes kreeg van God te horen hoe,wat en waar precies je uit de Torah kan leren.Neem Shabat als voorbeeld,het is verplicht om in de 7de dag van de week te rusten.Maar wat precies verboden is lees je pas in de mondelinge versie.(zie later)
En dat gedeelte ging van mond tot mond voor vele generaties.
Het was verboden om dat gedeelte te schrijven maar Jehoeda ha-Nassi besloot uiteindelijk om toch de mondelinge Torah te schrijven uit noodzaak omdat veel Joden begonnen te vergeten en er te veel argumenten waren.
Dat gedeelte wordt nu de Misjna genoemd en daarin worden de hoofdargumenten van de grote Rabijnen geschreven.
In de Talmoed worden de Misjnajot stukske per stukske bediscussieerd.
Het gaat nog verder maar het heeft geen zin.
Dus om je te antwoorden,over de geschreven Torah denkt elke Jood dezelfde.
Op de 2de deel van de Torah bestaan er wel verschillende interpretaties en heeft elke strekking een ander filosofie.
Maar die verschillen meestal niet veel van elkaar.
Vandaag worden er geen nieuwe wetten gemaakt of aangepast.
Maar er zijn wel vragen waar je geen antwoord in de Talmoed/Torah kan vinden,bv de huidige technologie(internet,kredietkaarten enz) of Staat Israel.
Dus de Rabijnen moeten iets gelijkaardig vinden in de oude wetboeken om een antwoord te kunnen geven.