Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn
En welke aanwijzing hebt u - afgezien van Russische propaganda - dat de Georgische regering alle Zuid-Osseten wil uitmoorden? ik moet wel zeggen dat het dan een bende slappelingen zijn, gelet op het feit dat er al jaren Zuid-Osseten wonen in delen van Zuid-Ossetie die niet door de Russen zijn bezet en wel nog bij Georgië horen.
|
Bon. Laten we even de feiten op een rijtje zetten. Ik weet dat je al gezegd hebt dat dogma's leuker zijn, maar ik wil me hier even tot de feiten beperken.
1. Saakasjvili komt aan de macht via een rozenrevolutie. Strikt genomen komt dit neer op een staatsgreep, maar in het geval van een positieve regimewissel ben ik bereid zo'n zaken door de vingers te zien. Soms is het nodig om buiten de lijntjes te gommen, om met een leeg blad te herbeginnen.
2. Om zijn populariteit op te krikken, valt Georgië Adzjarië binnen. Het regime in Adzjarië is echter totaal corrupt en onpopulair bij de bevolking, waardoor de Georgische annexatie op weinig tegenstand van de Adzjarische bevolking kan rekenen.
3. Van de beloften van de Georgische president om de corruptie te bestrijden en de materiële toestand van de gemiddelde Georgiër te verbeteren, komt niets in huis. In plaats daarvan investeert Saakasjvili monsterachtige bedragen aan defensie. De bevolking komt op straat, maar Saakasjvili roept de noodtoestand uit, en zijn politiemacht slaat brutaal en geweldadig de betogingen uit elkaar.
4. De Georgische overheid stelt een wapenstilstand en onderhandelingsronde voor met de de facto onafhankelijke republiek Zuid-Ossetië. De Zuid-Ossetische overheid gaat in op dit verzoek, maar enkele uren later trekt het Georgische leger Zuid-Ossetië binnen. Het westen doet of zijn neus bloed, en kijkt liever naar het circus in Peking. Intussen vluchten tienduizenden Osseten naar het noorden, richting Noord-Ossetië. Je thuis achterlaten, en vluchten is niet iets dag je zomaar voor je plezier doet. Tsjkinvali en andere Ossetië dorpen zien eruit als spooksteden. Met een bevolking die op de vlucht is voor het (dor het westen opgeleide) Georgisch leger.
5. Gezien het grootste deel van Zuid-Ossetië Russisch staatsburger is, roept de overheid de steun in van de grote broer Rusland. Rusland ziet hierin een manier om haar macht te versterken in het machtspel rond de Kaspische gasvoorraden, en drijft de Georgische troepen terug de Georgisch-Ossetische grens over.
6. Na beschuldigingen van Human Rights Watch moet de overheid in Tbilisi toegeven dat zij clusterbommen gebruikt heeft. Omdat haar poging om Zuid-Ossetië te annexeren gefaald heeft, zet Georgië dan maar alles op alles om de regio kapot te maken. De bevolking was eerder al verjaagd richting Rusland. Nu tovert Georgië Zuid-Ossetië ook om in een mijnenveld. Gericht tegen haar eigen bevolking dus.
...
Kan u mij nu even vertellen waarom juist dat wij Saakasjvili zouden moeten steunen??