Nagel op de kop door Pelgrim. Er zijn zelfs dommeriken die beweren dat onze taal dreigt uit te sterven omdat we maar met 6 miljoen zijn. Alsof we niet verstaanbaar zijn voor onze noordenburen en vice versa, en alsof we altijd en overal dezelfde taal hanteren.
Als ik mezelf in West-Vlaanderen vertoef bijvoorbeeld, dan spreek ik een soort Verkavelingsvlaams en spreken de West-Vlamingen evenzeer een verstaanbare variant van zuidelijk Nederlands, met kleine dialectische invloed. Het hoeft allemaal zo moeilijk niet te zijn hoor.
Ik heb vrienden van hier in Antwerpen tot ver noord in Groningen (waar men voor ons onverstaanbaar Nedersaksisch praat). Welke taal hanteer ik tegen mijn Groningse vrienden? Nederlands.
Als je erbij stilstaat kan men zelfs constateren dat Gronings (Saksisch) en West-Vlaams (doch evenzeer Frankisch als Nederlands) minder gemeen hebben met Afrikaans, dat thans door politieke en culturele isolatie niet meer tot het Nederlands gerekend wordt. Voor ons is het eveneens erg gemakkelijk om te converseren met een Afrikaner of om zelfs teksten, tot academische toe, in het Afrikaans te lezen. Het is enkel de slang en dialect die voor ons problemen vormen, alsook de valse vrienden.
Zogenaamd "Hollands" imperialisme is dan ook geen gevaar voor ons.
Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 4 september 2008 om 18:15.
|