Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen
Dat zou toch niet zo moeilijk moeten zijn. Misschien vergis ik me, maar als breindood en dood echt hetzelfde zouden zijn, dan zou je dus een dode aan zo'n machine kunnen leggen en het verschil niet mogen zien met een breindode. Daar klopt toch iets niet.
|
ik zie niet in wat er niet klopt
leg een dode ( dus breindode aldus de wetenschap ) aan een machine en je kan idd verhinderen dat de zogenaamde biologische dood zou intreden
niettemin blijft het proces breindood irrevisibel ( zover men weet ... ik wik hier m'n woorden )
dus je kan die patiënt nooit te nimmer uit die toestand brengen en bij het ontkoppelen van de machines treed de biologische dood snel in
een duidelijk verschil met bv coma waar je nog wel een zekere hersenactiviteit hebt
Citaat:
Het 'willen' gelijkstellen van dood en breindood lijkt me eerder ingegeven door 'praktische' overwegingen, dan door een filosofische visie op wat 'leven' is. Wordt hier zelfs filosofie niet utilitair gemaakt dus, door degenen die de visie verdedigen dat breindood gelijk staat aan dood? Daar mag terecht tegen gereageerd worden.
|
tjah ... er is dat subliem verschil tussen rationalisme en empirisme, niet ?
en wetenschap kan eventueel grote vooruitgangen boeken dmv zuiver rationele overwegingen maar legt zichzelf steeds de empirische toetsing op