Het probleem is denk ik dat in alle scholen en in vele bedrijven/diensten zijn waar niet veel werknemers tegelijk afwezig kunnen zijn om efficiënt te kunnen werken.
Mijn secundair onderwijs heb ik gedaan in een typische poco-school. De moslimleerlingen kregen 2 extra verlofdagen tijdens de Suikerfeesten, de Joden kregen er zelfs 10!! Op de Christelijke feestdagen werd uiteraard niemand op school verwacht. Als dit geen discriminatie is dan weet ik het niemeer, uw godsdienst bepaalde daar hoeveel dagen vakantie ge had: Moslims 2 dagen meer dan de rest en Joden zelfs 10 dagen meer da ze nie naar school moesten.
Wat betreft het werk is het zo dat veel feestdagen nog effectief worden gevierd zoals Kerstmis, Nieuwjaar en Pasen waarop de meeste Vlamingen niet wensen te werken. Als ge dan een systeem gaat invoeren waarbij ge zelf kiest welke feestdagen ge gaat oppakken gaat bena iedereen deze opnemen op Pasen, Kerstmis en Nieuwjaar. Ziet ge al een fabriek waar 90% Vlamingen werken en 10% moslims? Bij Kerstmis, Nieuwjaar en Pasen pakt dan 90% van de arbeiders verlof en met 10% van de arbeiders kunt ge nie draaien maw die 10% Moslims kunnen daar dan niks komen doen. Omgekeerd is het geval tijdens de Suikerfeesten, met 90% van de arbeiders kan zo'n fabriek denk ik wel nog draaien. Ofwel geeft men een verlofdag extra tijdens de Suikerfeesten voor IEDEREEN ofwel moeten diegene die de Suikerfeesten wensen te vieren maar een verlofdag oppakken die dag.