Los bericht bekijken
Oud 4 september 2008, 22:16   #166
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door piraat Bekijk bericht
De mens is niet onfeilbaar. Op zich is dat geen probleem, behalve met zaken zoals atoomkracht, elke fout veroorzaakt ongelofelijk veel schade, zélfs als je het niet onmiddellijk ziet. Kijk naar Hiroschima, daar worden vandaag nog abnormale kinderen geboren tengevolge van wat daar gebeurt is. Kijk naar Tsjernobyl, hetzelfde liedje, maar dan in vredestijd, met civiel materiaal...
Als er ergens een lek is, en wat radioactieve rotzooi komt in het grondwater terecht bvb, dan zie je pas een jaar of 15 daarna allerlei kankertjes verschijnen , 20 of 30 % meer dan in andere streken/landen...
Kom, bij het Fleurus incident is het al grote paniek, omdat er een dag te laat maatregelen zijn genomen, laat staan dat men 15 jaar zou wachten. Of kent ge voorbeelden ?
Maar dat straling, leukemie kan veroorzaken, denk niet dat er ook maar één mens is die daaraan twijfelt.
Tsernobyl is reeds meermaals aangehaald. Het was ne slecht ontworpen reaktor, ook bedoeld voor de aanmaak van plutonium voor legerdoeleinden, waar meerdere menselijke fouten zijn gemaakt... Alleen volstaan menselijke fouten niet om tot een ontploffing te komen. In tmi heeft men ook ettelijke uren op de verkeerde knoppen gedrukt. De kern is dan wel uiteindelijk gesmolten. Maar heel het accident heeft geen aanleiding gegeven, tot ook maar één supplementaire kanker.
Ik blijf er vast van overtuigd dat, tenminste wat kerncentrales betreft, de gevaren van straling onder kontrole kunnen gehouden worden. Wat de geneeskundige toepassingen betreft, heb ik er geen idee van. En wat de nucleaire wapens betreft ben ik er helemaal niet gerust in.
Bob is offline   Met citaat antwoorden