Mij zijn uit de geschiedenis geen voorbeelden bekend dat Joden zich in of jegens gastheerlanden gedurende de afgelopen ca. 2000 jaren ooit als slechte burgers zouden hebben gedragen; wèl: verdenkingen/verdachtmakingen tot zulks, alsmede pogroms.
"Godsdienstig" sta ik, zacht uitgedrukt, onverschillig tot algemeen-afwijzend en waardeer (dus) ten zeerste hun niet-wervings/zendings-principe/gewoonte dat/die, tamelijk wonderlijk, geen afbreuk doet aan hun (culturele?) bereidheid of hobby om iedere "gemoedelijke" discussie in volle diepte aan te gaan, vaak zelfs als daar eigenlijk geen tijd voor beschikbaar lijkt.
Steeds weer, in al dan niet geplande ontmoetingen, privé en/of werkverband, dat zelden uitgesproken herkennings-achtige effect van: hee, leuk je/jullie tegen te komen; hoe goed EN snel kunnen wij samen dingen beleven cq laten/helpen gebeuren ... NU, meteen?
Via een familie-uitvorser, stamboom nagetrokken tot in de 80-jarige oorlog maar geen "verwantschap" kunnen vaststellen, zo te zien enorm germaans allemaal dus daar zit alvast geen "link".
Waarom ik dit hier post? Misschien gewoon stom, misschien omdat ik denk dat het leuk kan zijn voor Joden om eens te vernemen dat niet iedereen "categorisch" (of: "voor alle zekerheid") de pest aan Joden heeft.