Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Don Quichote
Wat zou een loodgieter of electricien kosten?
Mijn dokter beweert dat hij dikwijls tijdens de nacht opgebeld wordt voor prullen.
|
Het zal veel mensen verbazen. Maar huisdokters verdienen bijna niks. Als je geneeskunde gaat studeren en het later goed wil hebben, kan je daar maar beter niet voor kiezen...
De meeste mensen die er komen zijn primair geïnteresseerd in voorschriften voor antidepressiva of slaappillen, of een vrijstelling van arbeid of school.
Ik trek nu een clichébeeld op, maar zo gaat het er wel veelal aan toe...
Ik ken verschillende dokters waarbij je voor zo'n voorschrift als je een regelmatige 'klant' bent (als het onderzoek dus is gebeurt en er een chronisch probleem is vastgesteld) gewoon mag bellen en dan langskomen voor een voorschrift of ander attest. Ze geven het je dan gewoon gratis en voor niets.
Aan patiënten die ondertussen al meer kennissen zijn geworden dan patiënten, zeggen ze ook dat ze in het weekend of 's avonds altijd mogen bellen of langskomen als er iets ernstigs is. En als dat echt ernstig is, moet je daar ook niet eens voor betalen, kwestie van compensatie voor een minder prettige diagnose, ook al kunnen zij niets aan die diagnose doen.
Dat zijn zo van die mensen die enorm altruïstisch, idealistisch en menslievend zijn.

Maar in financiele termen krijgen ze daar nauwelijks iets voor terug.