Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praha
je kan net zogoed gaan palaveren dat die twee fases in de biologische doodcyclus ook misschien niet hetzelfde zijn als echt volledig dood
en men kan je in een voldoende verwarmde kamer leggen om die temperatuur terug op te krikken en ik vermoed dat er aan die spierstijfheid ook wel wat kan gedaan worden
|
Ik dacht het niet. De eigenschappen van 'dood' zoals rigor mortis, algor mortis, decompostie en nog enkele andere zijn irreversibel en niet aanwezig bij een breindode. Het kan dus niet zo moeilijk zijn om 'dood' van 'breindood' te onderscheiden. Breindood is nog steeds een vorm van leven, want het menselijk leven is niet te herleiden tot wat zich in het brein afspeeld. Breindood als een 'vorm' van 'dood' voorstellen is niet correct. Ik denk dat de term 'breindood' eigenlijk verkeerd gekozen is. Een term zoals 'definitieve coma' is gepaster lijkt me. Maar zelfs die term is niet helemaal juist want blijkbaar kan men van deze medische conditie niet 100 % zeker zijn dat er geen 'ontwaken' mogelijk is. In het geval van de 'dood' heeft men die zekerheid wel (tenminste zolang 'Frankenstein' geen realiteit wordt).