Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
dat is het wel.
en ge kunt zonder overdrijven stellen dat bepaalde heidense en christelijke rituelen zijn samengevloeid.
ik zou niet weten wat een den met de geboorte van christus te maken heeft.
of een haas met de verrijzenis.
ik merk trouwens dat er de laatste jaren nog nauwelijks kerststalletjes onder kerstbomen te zien zijn.
zou het heidendom weer de bovenhand nemen?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kerstboom
het spijt me als dit jouw ideaalbeeld van een 'zuiver' christelijk kerstfeest aantast.
|
Dat is het niet. De kerstboom werd immers niet door het christendom opgenomen om een deel te worden van haar symboliek of geloofsschat. Pas tamelijk recent heeft het zijn intrede gedaan in de kerkgebouwen (vanuit Duitsland via de VS naar de rest van de wereld). Grappig is wel dat u Wikipedia aanhaalt, terwijl daar al opgemerkt wordt dat de Kerk de kerstboom lange tijd heeft... geweerd. Niet opgenomen dus zoals u beweert.
U verwart daarbij tussen christelijk ritueel en folklore gebruiken. Bij die laatste vinden we inderdaad heidense sporen terug, zonder dat dit evenwel door de mensen nu als "heidens" wordt beschouwd. Het is verworden tot "folklore" zonder enige godsdienstige of theologische achtergrond.
En denkt u dat het heidendom de bovenhand neemt? Ach man, denkt u werkelijk dat de mensen weer gaan geloven in Thor, Wodan, e.d. Dat ze geloven dat de goden weer eens ruzie maken als het dondert en bliksemt? Dat mensen omkomen door Loki? Enz.