Los bericht bekijken
Oud 7 september 2008, 23:58   #91
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De_Laatste_Belg Bekijk bericht
Even terug de puntjes op de i zetten.

Zoals reeds aangegeven met:

Het exacte moment van overlijden is ONMOGELIJK vast te stellen. Je kan slechts na het overlijden vaststellen dat de mens vermoedelijk zoveel tijd geleden overleden is.

De nauwkeurigheid van de tijd die daarbij 'berekent' wordt hangt af van de competentie en ervaring van wie de 'berekening' doet.

En dat is alles wat je kan zeggen over het EXACTE moment dat een mens overlijd en dus dood is.

Als men hersendood vast stelt, dan stelt men geen overlijden vast, maar de onmogelijkheid tot leven.

Je kan veilig en met zekerheid stellen dat een mens die hersendood is niet meer zal leven. Daarom legt men daar de grens tot waar men wil gaan met het 'vermijden' -door ondersteunende apparatuur- dat een lichaam de 6 kenmerken van de dood vertoond. Pas na het vaststellen van deze kenmerken kan iemand voor 100% dood verklaart worden.

Dat het lichaam van deze mens nog leeft staat vast. Dat het moment van overlijden van een hersendode medemens nog niet is vastgesteld is ook een feit. Dat hij daarbij niet dood is klopt. Want je kan het overlijden niet met 100% zekerheid vaststellen. En de Kerk heeft (voor één keer) dan ook gelijk dat hersendood niet gelijk staat aan het vaststellen van dood.

Dat de kerk daar niks bij veranderd aan de zaken en een beetje in het ijle een niet ter zake uitspraak doet is ook een feit.

Immers, het overlijden van onze hersendode medemens wordt pas vastgesteld nadat de apparaten stil gelegd zijn en het lichaam de niet te ontkennen tekens van de dood vertoond.

Alhoewel de kerk dus gelijk heeft in deze. Speelt zij hier toch een zeer vuil spelletje. Vermits zij niet de zelfde taal gebruikt om dezelfde dingen aan de duiden als onze medici veroorzaakt zij bewust grote verwarring. Zij stelt grote onoplosbare vraagtekens die ze dan beantwoord door de mensen op hun geloof te wijzen. Je moet het maar geloven.

De kerk impliceert namelijk dat onze medici door een breindode medemens van de machines te halen een moord plegen.

Terwijl onze medici stellen en kunnen aantonen dat een breindode medemens niet meer kan leven en dat het daardoor geen zin heeft om het lichaam te behoeden voor de 6 kenmerken van de dood, door de orgaanfuncties te laten overnemen door een machine.
En onze medemens wordt pas voor 100% zeker dood verklaart wanneer het lichaam de kenmerken van de dood vertoont.

Dat is een wezenlijk verschil.
wel, De_Laatste_Belg ...ik heb dit stukje tot driemaal toe met aandacht gelezen
en ik kan niets anders dan besluiten dat je hier perfect de vinger op de wone legt
deze post in acht nemende geloof ik dat ik en Johan Bollen het perfect met elkaar eens kunnen geraken
praha is offline   Met citaat antwoorden