Durf je strategie in vraag te stellen.
Let op: er is een verschil tussen 'uit het kartel stappen' en 'de stekker uit de federale regering trekken'.
Dit laatste, tenminste als nva de steun aan de regering opzeggen, zal m.i. wel degelijk gebeuren. Het moet. Na zovele maanden surplassen.
Maar de strijd wordt inderdaad best geleverd zij aan zij met de nieuwe lichting tsjeven, èn met de oud-gedienden van de vu die nu in andere partijen zitten.
Ik moet Kuipers gelijk geven.
Ook op het vlak van separatisme. We leven in 2008 in een bijna-Verenigde-Staten-van-Europa.
Dit betekent helemaal niet dat de strijd verflauwd moet worden. Zeker niet. Zo vind ik persoonlijk het bijzonder spijtig dat er geen "kaakslagen" meer komen vanuit het Vlaams parlement, of vanuit Vlaamse ministers in de federale regering. Kaakslagen, of meer nog (sjotten tegen teelballen) zouden de Frankofwiete onderhandelaars rapper met hun voeten op de grond plaatsen.
Natuurlijk: simpele mensen, met simpele geesten, die in hun redeneervermogen geskleroseerd zijn en terug op hun nivo van het zesde studiejaar gevallen, maar hun vermogen tot lawaai maken behouden hebben, ....
link: http://www.gva.be/nieuws/politiek/default.asp?art={C18605E9-693C-49E2-975F-35D9B6526D35}
Citaat:
17/09 "N-VA mag zondag niet uit kartel stappen"
”De N-VA mag zondag niét uit het kartel stappen. Ik zie ze dat ook niet doen. De partij moet blijven mee onderhandelen en het kartel moet blijven bestaan. Het Vlaams front mag niet breken.” Dat zegt ex-VU'er Willy Kuijpers (71), een politicus met een groot Vlaamsnationaal moreel gezag.
Het uur van de waarheid breekt aan voor de N-VA...
“Niet alleen voor de N-VA, ook voor de andere Vlaamse partijen, en zeker voor politici met een Volksunie-verleden. De verantwoordelijkheid van bijv. Bart Somers, Patrik Vankrunkelsven, Vincent van Quickenborne, Bert Anciaux en Geert Lambert is even groot als die van Geert Bourgeois. Zij moeten elkaar vinden. Zij zijn de bewakers van het erfdeel van een halve eeuw VU, een partij die nooit had mogen ophouden te bestaan. Een schande in de politieke geschiedenis.”
Maar ze moeten wel iets hebben om in juni 2009 naar de verkiezingen te gaan. Een vette vis...
“Kijk, regeren is risico’s nemen. Maar wie uit de regering stapt betaalt cash. Waar het nu op aankomt is dat de Vlaamse eensgezindheid niet verzwakt. Dat is waar Didier Reynders op aanstuurt. Het Vlaams front mag niet toegeven, het moét blijven bestaan. En de kartels mogen natuurlijk niet springen.”
Wat moet de uitkomst van de dialoog tussen de gemeenschappen zijn?
“Geen separatisme. Dat is het domste wat we kunnen doen. Dan ligt de Franse staatsgrens volgend jaar in Sint-Genesius- Rode. Ik geloof dus niet in de aanpak van het Vlaams Belang. Dat is een achterhaald staatsnationalisme. Europa biedt ons een kader. Het Europa der Regio’s bestaat al én heeft macht. Catalonië, Schotland, Wales, de Duitse deelstaten zijn niet meer weg te denken uit de EU. Denk internationaal, handel lokaal, daar komt het op aan. Staatsgrenzen hebben geen betekenis meer.”
|