Los bericht bekijken
Oud 17 september 2008, 15:34   #32
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Groen! wil schooldag tot 18 uur

Een schooldag van acht uur ’s ochtends tot zes uur ’s avonds, waarin de klassieke lessen worden afgewisseld met uren voor recreatie, creatieve ontwikkeling en sport. Met dat voorstel gaat Groen! volgend jaar naar de kiezer.

Groen! vond voor dit voorstel inspiratie bij jeugdauteur en ex-leraar Marc De Bel en in Rome, waar de ’onthaaste schooldag’ al bestaat.

”Zo’n onthaaste schooldag is een fantastisch instrument in de strijd tegen doelloos rondhangende kinderen. Bovendien lost het een deel van de problemen met de kinderopvang op”, zegt Groen!-voorzitter Mieke Vogels.

“Tijdens die lange dag worden de klassieke lessen afgewisseld met activiteiten naar keuze: muziek, tekenen, toneel... Er worden ook ruime ravotpauzes ingelast. En kinderen met een leer- of taalachterstand worden extra begeleid.”

In het voorstel van de partij krijgt elke schoolklas twee leerkrachten, die werken in een ploegenstelsel: één van acht tot drie, de tweede van één tot zes.

uit: GVA
__________________________________________________ _________

Het is misschien wat overdreven, maar dit lijkt me alvast in de betere richting op te gaan.
Waar vroeger de moeders aan de haard heel de dag thuis waren en de schooluren d�*�*rop waren ingericht, is het nu wel al heel dringend om die schooluren aan de veranderende maatschappelijke behoeftes aan te passen;

ik ken ze nog bovendien: de schaarse thuisblijvende moeders (meestal echtgenotes van dikverdienende kaderleden - de anderen kunnen het zich niet veroorloven) die naschoolse taxichauffeur voor hun kinderen spelen om hen van de tekenschool naar de knutselschool naar de balletklas, de sportclub, zwemclub of naar de muziekschool te voeren?
Als men zulke "leuke" dingen via de school aanbiedt zullen er niet enkel de meer gepriviligeerde kinderen aan deel kunnen nemen.

Nu vind ik tien uur wèl wat teveel, en zeker de laatste twee uur zouden kunnen gebruikt worden voor huiswerk/studie en extra bijscholing indien nodig. Maar op die manier zouden degenen die vroeger naar huis willen (of kunnen) dat ook kunnen doen. Niet iedereen kan de kinderen pas om zes uur van school ophalen.
Ik hoorde vandaag een oude schooldirectrice zeggen,zot zijn doet niet zeer hé
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden