Los bericht bekijken
Oud 18 september 2008, 13:29   #12
pieter&co
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
De islam gebiedt de hele wereld te onderwerpen, waar haalbaar "goedschiks" en "totdat alle godsdienst voor allah is".

Joden beschouwen hun godsdienst als een interne aangelegenheid, hoewel niet tot het uiterste ongastvrij.

Ik heb in mijn meeste banen gewerkt onder en naast Joodse mensen, had en heb er ook onder mijn kennissen en geraak niet zelden met ze in diepzinnige gesprekken.

Nog nooit probeerde er 1 "aan mijn ziel te peuteren", al mijn kennissen zouden zoiets als variërend tussen onwaardig en belachelijk vinden; ga liever samen wat leuk muziek maken of ander zinvols tot eventueel nuttigs.

Dat jij kans ziet om 1 Joodse antizionist op te sporen die zijn brood verdient met het schrijven van spannende verhaaltjes zegt mij als ondanks alles tamelijke buitenstaander, totaal niets.
Zoals ik reeds eerder opmerkte is de vraag welke godsdienst nu de grootste bekeringsijver vertoond naast de kwestie die hier oorspronkelijk werd besproken. Zelfs indien de Koran beveelt om gans de wereld te islamiseren, dan nog is dat geen reden om die godsdienst te verbieden zolang ze in hun bekeringsijver geen wetten overtreden. (btw. ook de christendom eist dat de ganse wereld wordt gekerstend).

Wat de geloofsijver van de verschillende religies betreft. De relevantie van persoonlijke ervaringen is ook in die zaak naast de kwestie (het feit dat de joden waarmee jij gewerkt hebt geen interesse toonden in het praten over dergelijke zaken, kan van allerlei andere factoren afhankelijk geweest zijn, het zou kunnen dat het feit dat ze het feit dat ze joods waren helemaal niet relevant was in deze). Als we willen meten welke godsdienst de grootste bekeringsijver vertoond dan kan dat slechts gebeuren door grootschalig sociologisch onderzoek (om andere factoren die eventueel een rol spelen uit te sluiten) of door vergelijkend historisch onderzoek e.d. ... Ook hierbij is persoonlijk ervaring niet echt relevant denk ik. Maar zoals je zelf zegt: dat interesseert jou niet. Dat is uiteraard jouw goed recht, maar je kan toch niet verwachten dat je met dergelijke argumenten een serieuze discussie kan voeren.
pieter&co is offline   Met citaat antwoorden