Ik ben geen economist, maar volgens wat ik heb gelezen staat de Amerikaanse dollar misschien nog niet laag genoeg. Volgens The Economist (7 feb 2004) mag de dollar dan wel 15% zijn gedaald tov een brede korf van munten. (Sinds 2001 met 33% tov de Euro en met 15% tov de Yen.) Toch zou de waarde van de dollar, na rekening te hebben gehouden met de inflatie, nog altijd dicht bij zijn gemiddelde waarde staan gezien over een periode van 30 jaar. Het begrotingstekort van de Verenigde Staten bedraagt 5% van het BNP (in 2000 was er nog een overschot met 2,4% van het BNP). Dit betekent dat de Amerikanen te weinig sparen en dat in feite de rest van de wereld de helft van het Amerikaanse begrotingstekort heeft gefinancieerd. Hoe? Doordat de centrale banken van Japan, China en andere Aziatische landen de dollar hebben ondersteund (door dollars te kopen) om te voorkomen dat de dollar te goedkoop zou worden tegenover hun eigen munten. Dus de dollar staat nog niet dicht bij zijn reële waarde en analisten denken dat de dollar nog eens 20% aan waarde zou moeten verliezen. Maar weinig landen, laat staan Europa, zijn hierop voorbereid. Er staan ons dus nog turbulente tijden te wachten!
En ondertussen kan ik reizen naar de VS aanraden: het leven is er relatief goedkoop met de lage dollar!
Wat betreft de loonkosten, het zou ons al veel vooruit helpen als de lasten op arbeid verminderd worden. Dat moet dan uiteraard gecompenseerd worden en de N-VA stelt voor de gezondheidszorg en de kinderbijslag niet langer te betalen uit lasten op arbeid maar uit bijdragen uit ALLE inkomsten en uit alternatieve financieringsbronnen. Zo worden jobs ook meteen goedkoper zonder dat de nettolonen dalen.
Ik denk dat we realistisch moeten zijn: we zullen die arbeidsplaatsen die naar de lageloonlanden zijn verhuisd nooit kunnen terugwinnen. We moeten ons concentreren op jobs met een hoge toegevoegde waarde, op kennisjobs, en op onderzoek en ontwikkeling. Toch moeten we ook op dat vlak oppassen: bv in India staan duizenden hoogopleide ICT mensen klaar om ICT jobs in te pikken. Onlangs las ik in een Amerikaanse krant dat een groot Amerikaans accountancy bedrijf de Amerikaanse belastingsaangiften van haar klanten laat invullen door accountanten in India!! Hoewel, ik kan me niet voorstellen dat een Indiaas accountant ooit wijs zou geraken uit de ingewikkelde Belgische fiscaliteit!! En hij/zij zou bovendien Nederlands of Frans moeten kennen! Of hoe de taal soms een bescherming kan zijn voor onze jobs!
Een ding is een feit: we kunnen er niet meer onderuit dat de wereld ons dorp is geworden en dat we allemaal van elkaar afhankelijk zijn geworden. De uitdaging is hoe we ermee omgaan: gaan we bovendrijven of gaan we verzuipen? Vooral op het vlak van kennis en expertise mogen we niet rusten, op dat vlak dreigt Vlaanderen een enorme achterstand op te lopen, want "levenslang leren" blijkt hier niet zo populair te zijn...
|