Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
Vertel me nu eens duidelijk wat jij onder "op-voeding" begrijpt? Wat deed mijn moeder extra dat ik niet deed?
Ik kwam thuis van school, kon mijn huiswerk maken en moest dan helpen in het huishouden (nochtans had ze daar heel de dag tijd voor gehad). Natuurlijk hadden de moeders vroeger geen volautomatisch wasmachine en werd maandag wasdag wel volledig besteed aan de was en dus konden de kinderen als ze van school kwamen nog meehelpen met die was.
Ook op vrijdag kuisdag bleken de kinderen mee de handen uit de mouwen te moeten steken
en tijdens de andere weekdagen was het normaal dat de kinderen na school meehielpen in de moestuin.
W�*t versta jij in feite onder "opvoeding"? Leren strijken? Leren spitten? of drie uur per dag leren bidden op de knieen voor het kruisbeeld of zo?
|
Het is idd wel zo dat ouders vroeger veel meer hun kinderen betrokken in het huiselijke leven.
Maar vele taken worden nu door machines gedaan en zijn dus gevaarlijk geworden om door kinderen te laten uitvoeren en ander taken zijn gewoon verdwenen, omdat men geen moestuin meer heeft.
En vrijdag was wasdag, maandag kuisdag. Dit omdat het dan heel de week proper bleef, daar iedereen toch was gaan werken of op school zat.
Vrijdag was wasdag, omdat men toen vaak ook zijn wekelijks bad na en de goede kleren voor school werden uitgedaan en de werkkledij van werkende dan 's maandags terug proper was.
Het was trouwens mijn vader die de mangel bediende, daar er veel kracht voor nodig was. De droogzwieder is pas in 1965 gekocht geweest, de mengelwasmachine in 1958. Eerste vol automatische wasmachine in 1968.