1 kerncentrela van 1600Mwatt die 92% beschikbaar is genereert dus 12,895 GWh/jaar
die kerncentrale kost aanbouw 3Miljard euro
de consument betaalt 0.2euro/kwh daarvoor 0.2Miljoen euro /Gwh* 13.000 = 2600miljoen euro of 2.6miljard electriciteit per jaar.
Die electriciteit kost echter conventioneel 0.04M euro/Gwh en nucleair 0.01M euro/Gwh aan grondstoffen.
Dus 1 centrale kost per jaar 0.52miljard petroleum/gas en in nucleair 0.13miljard uranium staafjes.
Dus 10 kerncentrales in Belgie besparen 5Miljard euro petroleum/gas op onze handelsbalans.. Ik vind dit getal niet verwaarloosbaar, het maakt het verschil tussen een positieve of negatieve handelsbalans.
Je stelt tevoren dat een nieuwe kerncentrale 1miljard kost. Wel volgens mij kost ze een veelvoud meer reken dus 3miljard euro en als je ze oversecured wil maken zal het oplopen naar 9Miljard euro,
Dus je genereert 0.4Miljard besparing op handelsbalans met 3Miljard investering in kerncentrales (opgelet om correct te rekenen zou hier de MEERKOST van kerncentrales moeten staan versus conventionele centrales ) . Of in 8jaar tijd heb je de TOTALE kostprijs van kerncentrales terugverdiend met besparing versus petroleum alleen.. Voor mij is dergelijke investering een NOBRAINER...
gezien die kerncentrales rendabel zijn en altijd geweest zijn, doet de discussie er zelfs niet toe wie ze gezet heeft en wie ze betaald heeft, uw discussie of urban legend dat de staat ze betaald heeft is irrelevant: de belgische maatschappij heeft in 30 jaar tijd daarmee 150Miljard euro verdiend, had de overheid die besparing in zijn begroting gegoten jaar na jaar, had zij zelf snu geen tekort meer... ER is NOOIT een meer rendabele beslissing genomen geweest. In wiens zakken ze verdwenen is, is niet relevant. Onze economie heeft er goed bij gevaren... Het is een hoeksteen van onze economie geweest.
Noteer echter dat een investering in kerncentrale feitelijk voor een electriciteitsmaatschappij 100% rendement heeft op investering... Dus in 1 jaar tijd is die centrale betaald. Waar heb jij laatst een investering in groene energie gezien van100% rendement op investering. Een windmolen haalt 20%, een zonnepaneeltje haalt 10%.
En gans die berekening leert u nu waarom het argument dat nucleaire centrales te duur zijn gewoon 'zever' is. Met 100% rendement is NIETS te duur..
Laatst gewijzigd door brother paul : 21 september 2008 om 10:12.
|