Discussie: N-VA en democratie
Los bericht bekijken
Oud 14 maart 2004, 08:15   #3
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Helga Stevens
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Mevrouw,

In talrijke discussies op dit forum leg ik er vaak de vinger op dat de N-VA in feite heel autoritair-elitaire standpunten huldigt.
Kan je eens een voorbeeld geven want ik snap niet direct wat je bedoelt...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
In de forumsessies gaf BArt De Wever dit toe, doch wees er op dat dit standpunt slechts nipt een meerderheid wist te halen bij opstellen van de partijteksten.

Bent u ook tegenstander van meer en directe burgerinspraak?
Neen, maar (daar heb je het!), meer en directe burgerinspraak kan alleen als iedereen zijn/haar verantwoordelijkheid opneemt en goed nadenkt over de gevolgen van voorstellen waarover men zich moet uitspreken. Anders zou het wek eens flink fout kunnen gaan. Bv in Californië kunnen de inwoners nieuwe gouverneursverkiezingen afdwingen als ze vinden dat de gouverneur zijn werk niet goed doet. Dat is onlangs vorig jaar gebeurd: de democratische gouverneur werd aangevallen door de republikeinse partij en men slaagde erin af te dwingen dat er nieuwe verkiezingen moesten komen. Op zich heb ik er geen problemen mee, maar is het dan zo'n verbetering dat Arnold Schwarznegger in zijn plaats komt als gouverneur? Iemand die totaal geen kaas heeft gegeten van politiek en beleid kan best een frisse wind door de Californische instellingen doen waaien, maar of zijn beleid nu zoveel beter is dan zijn voorganger, dat valt af te wachten...

Als je met directe burgerinspraak referenda bedoelt: nou, dan kunnen we evengoed de regering en vooral het parlement afschaffen, want het volk kan dan rechtstreeks beslissen. Het parlement als vertegenwoordiger van het volk is dan niet langer nodig.

We hebben gezien tot waar een referendum in België kan leiden: tijdens de Koningskwestie hadden we ei zo na een burgeroorlog in België omdat Vlaanderen voor de terugkeer van de koning was en Wallonie tegen.

Genuanceerd vind ik dat een referendum eventueel kan bij principiële zaken, zoals het abortusdossier, de uitbreiding van EU, de euro. Maar zeker niet over het beleid, want als het beleid niet goed is, dan stuur je de regering naar huis bij de volgende verkiezingen! Precies door een kiesdrempel in te voeren dat grote parijen bevoordeligt, heeft men heet moeilijker gemaakt dat er nieuwe partijen kunnen ontstaan en blijven de grote partijen langer aan de macht wegens gebrek aan alternatief. Hoogstens wisselt men al eens van coalitiepartner maar veel invloed heeft dat niet echt op het beleid iet in België.
Het is inderdaad zo dat onze democratie,door de invoering van de kiesdrempel, er op achteruit gegaan is.
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline