Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob
Om eerlijk te zijn, weet ik ook niet welke regels de netwerkbeheerder volgt voor het al of niet toelaten van energieproducenten op zijn net. In theorie denk ik dat alles moet mogelijk zijn, maar om technische redenen kan het zeer goed mogelijk zijn, dat hij geen toelating geeft om bvb traagdraaiende waterturbines, geplaatst in riolen, op zijn net aan te sluiten. Ik weet het gewoonweg niet.
|
Netwerkbeheerders moeten normaal het netwerk openstellen voor iedere producent, doch om technische reden gebeurd dit niet.
Vaak omdat de netwerken niet voorzien zijn voor de grotere hoeveelheid laagspanning die nu opgewekt word door de landbouwers/energieboeren.
Een andere reden die vaak word opgegeven, is dat teveel opwekkingsplaatsen het netwerk te onstabiel maken met de huidige installaties die de netwerken gebruiken.
De werkelijke reden is dat vele kleine stroomopwekkingsbedrijfjes, geen afnemers hebben en geen leveraniers bij bedrijven en particulieren zijn en dus hun energie verkopen aan de meest biedende leveranier. Maar tegelijk een zware concurrentie worden voor energieopwekker electrabel en voor overproductie zorgen, waardoor de energieprijs eigenlijk zou moeten zakken en de grote centrales minder rendabel worden.
Het rioleringsnetwerk behoort echter niet tot de energienetwerkbeheerders die eigenlijk verplicht zijn te zorgen dat iedereen er stroom kan opzetten, maar tot de afvalverwerkingsysteem, waarvoor ovam toelating moet geven om er iets op te mogen aansluiten.