Los bericht bekijken
Oud 21 september 2008, 23:01   #275
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Bent u nu echt ervan overtuigd dat wat u hierboven schrijft, ook echt het geval is? Als ik dat even aanneem, is het wel duidelijk dat u geloof hecht aan een mythisch beeld van wat de vroegere godsdiensten waren alsook schijnbaar heilig ervan overtuigd bent dat de menselijke natuur voor de komst van christendom en islam zuiver en niet tot de misdaad was geneigd. Wie echter de geschiedenis bekijkt, weet dat het omgekeerde waar is.
Dat is wel een heel fantasierijke interpretatie van wat ik schreef:

Citaat:
Dat is zo, maar sommige mensen hebben nu eenmaal een geloof nodig en polytheistische godsdiensten zijn veel toleranter dan de Islam en Christendom die iedereen willen bekeren, desnoods met geweld.
Ik heb namelijk geen weet van polytheistische godsdiensten die een Inquisitie of Sharia hebben uitgevonden. Voor polytheisten een god meer of minder was juist maar een god meer of minder. Voor Christenen en Moslims is het heiligschennis en heiligschenners moeten uitgeroeid worden. Zelfs de originele versie van CHristendom en Islam, ttz de Joodse leer, is veel toleranter.

De mens was niet beter of slechter voor het Christendom, misschien alleen maar verstandiger en zeker veel verdraagzamer.