Los bericht bekijken
Oud 22 september 2008, 09:36   #20164
exodus
Perm. Vertegenwoordiger VN

exodus's schermafbeelding

Standaard

Er komt kritiek op de plannen van de Amerikaanse regering om de kredietkrisis op te vangen. Het doel is uiteraard controle, door een crisis die ze zelf mee in de hand hebben gewerkt. Het doel van deze financiële crissisen is om achteraf in te grijpen en meer controle te krijgen.
Citaat:
Zware kritiek op reddingsplan kredietcrisis

AMSTERDAM - Het 700 miljard dollar kostende reddingsplan voor financiële instellingen dat president George Bush zaterdag voorstelde krijgt zware kritiek van vooraanstaande economen.
Vergroting

Het voorstel, vastgelegd in nog geen drie pagina's, circuleert sinds gisteren onder leden van het Amerikaanse Congres, dat het moet goedkeuren.

Het plan voorziet in de oprichting van een fonds dat tot 700 miljard dollar krijgt om te handelen in de pakketten 'giftige' hypotheekleningen die aan de basis liggen van de kredietcrisis. Het bedrag is hoger dan het totale federale budget voor Defensie, Onderwijs en Gezondheidszorg.

Monarchie
De kritiek van economen spitst zich toe op de vrijwel ongelimiteerde bevoegdheden die de minister van Financiën krijgt over het fonds, en op de onbeantwoorde vraag hoe de regering de prijs gaat bepalen voor de hypotheekleningen. Juist de onzekerheid over hun waarde veroorzaakt immers het huidige wantrouwen tussen financiële instellingen.

Minister van Financiën Henry Paulson - die zichzelf in het voorstel volledige immuniteit voor rechtsvervolging toekent, en het fonds expliciet onttrekt aan democratische controle - 'vraagt om een enorme hoeveelheid macht', constateert hoogleraar Economie Nouriel Roubini in een artikel op Bloomberg.com. 'Hij zegt, vertrouw me, dit gaat me lukken als jullie mij maar de volledige controle geven. Maar Amerika is geen absolute monarchie.'
http://www.niburu.nl/index.php?articleID=19137