Kleine zelfstandigen hebben het altijd moeilijk gehad om te overleven in dit land, zeker gezien de opkomst van de globalisering die de grote ketens met zich meebrengt die naambekendheid heeft, geld om zich op de beste plekken te vestigen en dit tegen hoogst competetieve prijzen omwille van de massaproductie. Bovendien is het een harde stiel om kleine zelfstandige te zijn en de meesten die beginnen zijn drie jaar later voorgoed verleden tijd en blijven achter met een schuldenput ...
Ik vrees dat de meerderheid van die winkeltjes hetzelfde lot zullen beschoren is.
Je kan dat vergelijken met het werk dat ze hier vroeger kwamen doen. Toen onze arbeiders niet in de mijnen wilden gaan werken, kwamen zij. Nu willen de onze geen kleine zelfstandige meer worden, zij nemen dit over. Enzovoort. De kans dat zo'n winkeltje blijft draaien, is klein. Maar het is denk ik voor hun vaak de keuze die het meeste financiele zekerheid biedt en waarbij men weet dat als men een goeddraaiende zaak heeft, men niet is aangewezen op een werkloosheidsvergoeding of werk in een fabriek. Ze zijn ook gevestigd in allochtonenbuurten die gewend zijn aan het gebruik van andere producten die ze hier niet vinden, en zo hebben ze ons vrije marktprincipe heel goed begrepen en vullen ze een niche op. (Ik vrees echter dat dit ook maar zal kunnen tot er een keten komt die zich expliciet op deze groep richt en alle kleinere wegconcurreert.)
Ook al lijken ze erg terughoudend tegenover niet-Moslims, als je er een praatje mee slaat merk je dat het gewoon sympathieke en sociale mensen zijn waarmee je evengoed een leuke babbel mee kan maken.
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 22 september 2008 om 22:34.
|