Los bericht bekijken
Oud 23 september 2008, 05:33   #18
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

'Aid to the church in need' is een organizatie gesticht door pater Werenfried van Straeten.

Je moet niet ver zoeken om te beseffen dat dat getal van 170000 vermoorde kristenen niet ondersteund wordt door dit verslag waarnaar het nieuwsblad verwijst, 'persecuted and forgotten?' Dit is een jaarlijks verslag. In de versie van 2005-2006 staat ook reeds:

Citaat:
Reports suggest that every year 170,000 Christians are killed for religious reasons.
Het is deze uitspraak die blijkbaar overgenomen wordt door de media, maar het valt op dat in het verslag geen enkele referentie voorkomt naar die rapporten waarover men het heeft. Nog opvallender is dat het jaarlijks verslag het heeft over een aantal voorvallen in een aantal landen, maar de aard en de aantallen doen bijlange niet veronderstellen dat het over 170000 vermoorde Christenen zou gaan, maar eerder een fractie van dat aantal. Misschien had het nieuwsblad zich beter bij die feiten kunnen houden.

Hier het rapport van 2005-2006. Latere versies ken ik niet. http://www.aidtochurch.org/images/fo...-Forgotten.pdf

Geen bewijs dus in dit verslag voor de bewering dat er elk jaar 170000 christenen voor hun geloof vermoord worden. Misschien heeft iemand anders een studie waar deze bewering wel in wordt bewezen. Tot dan hou ik het op 'serieus overdreven' (en gelukkig maar eigenlijk, want wie wil er nu een wereld vol religieuze achtervolgingen).

Wat nodig is is een onafhankelijke instantie, wetenschappelijke methodes (geen lijst van geïsoleerde voorvallen zoals in dit verslag), en vergelijkingen met andere religies.

Schaamteloze berichtgeving van het Nieuwblad lijkt me dit. Sensatiezoekerij.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 23 september 2008 om 05:39.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden