Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door flamingant
NVA/LDD/VB = 35%
N-VA/LDD + VB = 40%
We verliezen in het geval van een forza flandria de Vlaamse centrum(-linkse) kiezer. Ik heb niets tegen het VB an sich, maar een kartellijst zal ervoor zorgen dat we aan de centrum(linkse) kant belangrijke stemmen zullen verliezen
|
Ik denk dat je cijferwerk zéér twijfelachtig is. Het belangrijkste is dat de som van de zetels het derde overstijgt, zodat je in 't Belgisch huishouden een blokkeringsminderheid krijgt. Die kans heb je meer door een totale lijst dan wel door de som van 2 lijsten te nemen.
Daarnaast is het de kwestie om het verhaal goed te verkopen.
Trouwens, ik denk dat de centrum-linkse kiezer bij een kartel sowieso vertrekken maar of ze een keuze hebben? Da's iets anders. Ik zie de progressieve N-VA'ers ook niet blijven in een kartel met LDD.
Ik geloof overigens meer dat je rekenwerk er in bestaat om er van uit te gaan dat LDD in een kartel met N-VA de grootste is en zwaarder kan wegen. Het Vlaams Belang is nog altijd de grootste voor het ogenblik, dus ja. (Je ziet dat ik voor het ogenblik gebruik - kwestie van - maar ik geloof niet dat dit direct zal veranderen).